Το σχέδιό μας

για τις υποδομές και τις μεταφορές

Μήνυμα Υπουργού
κ. Κώστα Καραμανλή

Σε μια κρίσιμη συγκυρία για την πατρίδα μας και εν μέσω αλλεπάλληλων διεθνών κρίσεων, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών  δουλεύουμε για να υπηρετήσουμε τον εθνικό στόχο που έχει θέσει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη: Να έρθει η Ελλάδα ξανά στο επίκεντρο της προόδου και της ανάπτυξης. Να αξιοποιήσει τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει. Ισχυροποιώντας τη διεθνή θέση της, αλλά και δημιουργώντας μια καλύτερη καθημερινότητα για τους πολίτες.

Παραλάβαμε μεγάλα έργα μπλοκαρισμένα, μηδενική προετοιμασία για νέα και τις αστικές συγκοινωνίες σε πλήρη διάλυση. Και κρίσιμους τομείς πολιτικής, όπως η οδική ασφάλεια, η ηλεκτροκίνηση και η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών προς τους πολίτες, είτε να υπολείπονται είτε να βρίσκονται στο απόλυτο μηδέν. Προσπαθούμε, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε προβλήματα σύνθετα και πολλών ετών, τα οποία δεν λύνονται με μαγικό ραβδάκι. Ούτε τα έργα «φυτρώνουν» σε μια μέρα, ούτε οι συγκοινωνίες αλλάζουν μέσα σε μια νύχτα. Γι’ αυτό και δουλεύουμε με σχέδιο, συστηματικά και χωρίς υπερφίαλες υποσχέσεις:

  • Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε βήμα-βήμα ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων συνολικού ύψους 13 δισ. Έργων που έχουν μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία, λύνουν σοβαρά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, κάνουν καλύτερη την καθημερινή μας ζωή, αλλά και δίνουν μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη. Και βέβαια, κάθε έργο που εξαγγέλλουμε έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ρεαλιστικό πλάνο. Εμείς δεν λέμε λόγια του αέρα.
  • Από αυτά τα έργα, έχουμε ήδη καταφέρει να δημοπρατήσουμε έργα συνολικού προϋπολογισμού 9,6 δισ. ευρώ. Και μάλιστα, έχουμε συμβασιοποιήσει έργα από 3,8 δισ. ευρώ -ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση σε 4,5 χρόνια συμβασιοποίησε έργα κάτω από 800 εκ. Δηλαδή προχωράμε μεθοδικά στην υλοποίηση του προγράμματός μας. Όχι στα λόγια. Με πράξεις!
  • Εστιάζουμε ιδιαίτερα στο νέο μεγάλο εθνικό μας στόχο: Να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών της ΝΑ Ευρώπης. Γι’ αυτό και υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα και συνδέουμε τα μεγαλύτερα λιμάνια μας με το οδικό και σιδηροδρομικό μας δίκτυο.
  • Καταφέρνουμε να ξεμπλοκάρουμε ένα προς ένα εμβληματικά έργα, τα οποία επί χρόνια παρέμεναν κολλημένα στη δίνη περίπλοκων προβλημάτων. Ενδεικτικά: Επιτέλους δώσαμε λύση στο Μετρό Θεσσαλονίκης και πλέον έχει μπει στην τελική του ευθεία. Στην Αθήνα, επιτέλους ξεκίνησε το μεγάλο έργο της Γραμμής 4, της πρώτης νέας Γραμμής του Μετρό μετά το αρχικό έργο. Στην Κρήτη, ξεπερνάμε προβλήματα πολλών ετών στον ΒΟΑΚ ενώ ξεμπλοκάραμε και υλοποιούμε το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Στην Κεντρική Ελλάδα, δώσαμε ήδη στην κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα του Νότιου Τμήματος του Ε65 και μετά από προβλήματα ετών συμβασιοποιήσαμε και ξεκινήσαμε την κατασκευή του Βόρειου Τμήματος. Λύση δόθηκε και για το Πάτρα-Πύργος, έργο που εξαιτίας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ κινδύνευε σοβαρά να μην γίνει ποτέ αλλά σήμερα είναι υπό κατασκευή.
  • Παράλληλα, βάζουμε μπρος νέα έργα, που θα υλοποιηθούν με σύγχρονες μεθόδους. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, το Flyover στη Θεσσαλονίκη. Βέβαια, δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, αλλά στον ελληνικό λαό. Κι αυτό πρέπει όλοι να το θυμόμαστε πάντα.
  • Προχωράμε μια σειρά από στοχευμένες παρεμβάσεις σε όλη τη χώρα, σε  κρίσιμους τομείς όπως η διαχείριση υδάτινων πόρων και η αντιπλημμυρική προστασία.
  • Όλα μας τα έργα είναι πλήρως εναρμονισμένα με τη νέα φιλοσοφία που διέπει το σχεδιασμό μας για τις σύγχρονες υποδομές της χώρας. Δηλαδή τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ορθολογική αξιοποίηση και διαχείριση των φυσικών μας πόρων.
  • Δουλεύουμε συστηματικά για να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά τις αστικές συγκοινωνίες, τις οποίες παραλάβαμε υπό διάλυση. Μετά από πάνω από μια δεκαετία υποεπένδυσης, επενδύουμε ξανά σε αυτές. Κάναμε αναγκαίες προσλήψεις. Εφαρμόζουμε έξυπνες λύσεις όπως την προμήθεια οχημάτων με leasing και τη συνεργασία με τα ΚΤΕΛ, που κάνουν την κατάσταση όσο γίνεται πιο ανθρώπινη. Έτσι, η  Αθήνα και η Θεσσαλονίκη έγιναν δύο από τις ελάχιστες -μετρημένες στα δάχτυλα- μεγαλουπόλεις στον κόσμο, που αύξησαν τους στόλους των αστικών συγκοινωνιών τους, εν μέσω της πανδημίας. Συγκεκριμένα, έχουμε αυξήσει 50% τα λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και 100% στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Ενώ προχωράμε το διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα.
  • Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια, το οποίο μπορεί να φέρει αποτελέσματα. Στηρίζεται στο τετράπτυχο: Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι οδηγοί – Κυκλοφοριακή παιδεία – Δίκαιοι κανόνες για όλους. Και το υλοποιούμε βήμα-βήμα, αφενός με νομοθετικές παρεμβάσεις και αφετέρου με στοχευμένες δράσεις βελτίωσης επικίνδυνων σημείων του οδικού δικτύου.
  • Η ηλεκτροκίνηση -την οποία παραλάβαμε στο μηδέν- αποτελεί κεντρική πολιτική προτεραιότητα της κυβέρνησής μας. Δίνουμε κίνητρα για την ανανέωση του στόλου οχημάτων. Μέσα σε 3 χρόνια έχουμε υπερ-εικοσαπλασιάσει τις υποδομές φόρτισης -γιατί ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται- και συνεχίζουμε. Ενώ θέσαμε σε λειτουργία την ηλεκτρονική πλατφόρμα του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, που μπορεί να διευκολύνει κάθε πολίτη.
  • Εφαρμόζουμε καινοτόμες τεχνολογίες αιχμής στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, που βελτιώνουν και αναβαθμίζουν ουσιαστικά τις παρεχόμενες στους πολίτες υπηρεσίες: από το Car Wallet ως την ηλεκτρονική μεταβίβαση οχήματος και τις άλλες ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr.
  • Αν χρειαστεί συγκρουόμαστε με μικρά και μεγάλα συμφέροντα, για να δώσουμε λύσεις. Μοναδικό μας κριτήριο είναι το δημόσιο συμφέρον.
  • Μεταρρυθμίσαμε τον νόμο 4412 των δημόσιων έργων, για να προχωρούν με ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.

Αυτά είναι μόνον ενδεικτικά, όμως σίγουρα θέλουμε να πετύχουμε πολύ περισσότερα.

Τα τελευταία τρία χρόνια ήταν πολύ πυκνά σε γεγονότα, όμως οι Ελληνίδες και οι Έλληνες ένιωσαν και νιώθουν την ασφάλεια ότι στο τιμόνι υπάρχει μια κυβέρνηση σταθερή και αξιόπιστη κι ότι επιτέλους γίνονται βήματα μπροστά, για να αλλάξει η χώρα.

Σε αυτή την προσπάθεια συμβάλλουμε και εμείς με την καθημερινή μας προσπάθεια στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Γι’ αυτό δουλεύουμε αθόρυβα και χωρίς μεγάλα λόγια. Άλλωστε σε αυτό το μοντέλο πολιτικής πιστεύουμε. Στην πολιτική που σέβεται τους πολίτες, δεν χαϊδεύει αυτιά, δεν ρίχνει πυροτεχνήματα, αλλά αποδίδει αποτελέσματα σε βάθος χρόνου.

Για να γίνεται πραγματικότητα έργο σημαντικό για όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες.

Συνεχίζουμε, λοιπόν, με σχέδιο, πολλή δουλειά και σταθερά βήματα. Και είμαι βέβαιος ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε.

Κώστας Καραμανλής
Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

Μήνυμα Υφυπουργού Υποδομών
κ. Γιώργου Καραγιάννη

Αποτελεί σταθερή πεποίθησή μας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον Κώστα Καραμανλή, ότι η πραγματική ανάπτυξη και πρόοδος του τόπου συνδέονται άρρηκτα με τις σύγχρονες και ποιοτικές υποδομές.
Κύριο χαρακτηριστικό της νέας γενιάς έργων που υλοποιούμε είναι ο σχεδιασμός τους που εφάπτεται με τις πραγματικές ανάγκες της χώρας, της κάθε Περιφέρειας και τοπικής κοινωνίας ξεχωριστά.

Η επιτυχής εφαρμογή του προγράμματός μας στηρίχθηκε στην πολιτική βούληση που επιδεικνύουμε, στον σωστό σχεδιασμό και την οργανωμένη επίβλεψη.

Μέσα σε τρία χρόνια έργα άνω των 9,6 δισ. ευρώ έχουν ήδη δημοπρατηθεί, ως αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς μας και της αντιμετώπισης των αγκυλώσεων. Αξιοποιήσαμε και συνεχίζουμε να αξιοποιούμε κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο υπό τη σκέπη της διαφάνειας.

Με αυτές τις αξίες εστιάζουμε στον εθνικό στόχο της ανάπτυξης για όλη την κοινωνία που βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Έχουμε επιτύχει την πλήρη αναστροφή της στάσιμης κατάστασης του παρελθόντος και υλοποιούμε ένα πρόγραμμα έργων που διαμορφώνει το αύριο της χώρας.

Σε αυτά περιλαμβάνονται εμβληματικά έργα που καταφέραμε να ξεμπλοκάρουμε, προσδίδοντας έναν νέο και σύγχρονο σχεδιασμό. Σε λίγους μήνες πιάνουν δουλειά οι μετροπόντικες στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί τέλος του 2023. Ο νέος αυτοκινητόδρομος «Πάτρα-Πύργος» κατασκευάζεται, ενώ η κατασκευή του ΒΟΑΚ αρχίζει μέσα στο 2022. Παραδώσαμε στην κυκλοφορία την Παράκαμψη Αμφιλοχίας και το 2023 παραδίδουμε το σύνολο του Άκτιο – Αμβρακία.

Μία σειρά από έργα πνοής όπως το Flyover στη Θεσσαλονίκη, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού στην Αθήνα, αντιπλημμυρικά έργα σε όλη τη χώρα και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας προϋπολογισμού άνω των 600 εκ. ευρώ.

Έργα στρατηγικής σημασίας όπως το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ με κεντρική στόχευση τη διασύνδεση των κεντρικότερων λιμανιών της χώρας.

Περισσότερα από 100 επαγγέλματα συνδέονται με τις κατασκευές και 200.000 νέες άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας θα ανοίξουν μέσα στην επόμενη τριετία.

Πέρα από τον θετικό αντίκτυπο στην οικονομία και την απασχόληση, τα έργα υποδομών, όταν παραδίδονται ολοκληρωμένα και στα χρονοδιαγράμματά τους, πετυχαίνουν και κάτι ακόμα. Χτίζουν μία νέα σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών.

Προχωράμε μπροστά με δουλειά και συνέπεια, όπως έχει ανάγκη ο τόπος.

Γιώργος Καραγιάννης
Υφυπουργός Υποδομών

Μήνυμα Υφυπουργού Μεταφορών
κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου

Ο Τομέας των Μεταφορών αποτελεί κινητήριο δύναμη της εθνικής μας οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στο Εθνικό Προϊόν και πλήθος επαγγελμάτων που καλύπτουν ζωτικές ανάγκες στις μετακινήσεις και υποστηρίζουν τον τουρισμό.
Από τον Σεπτέμβριο του 2021, αναλάβαμε καίριες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που έφεραν απτά αποτελέσματα σε όλα τα πεδία του τομέα μεταφορών, στο πλαίσιο υλοποίησης της πολιτικής της Κυβέρνησης του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το Υπουργείο μας πρωταγωνιστεί στην ψηφιακή μεταρρύθμιση των μεταφορών, με την πλειοψηφία των υπηρεσιών προς τους πολίτες να διεκπεραιώνονται πλέον ηλεκτρονικά, όπως, ενδεικτικά:

  • η έκδοση προσωρινών αδειών οδήγησης
  • η αναθεώρηση και έκδοση αντιγράφων αδειών οδήγησης και αδειών κυκλοφορίας
  • η ηλεκτρονική μεταβίβαση αυτοκινήτων και μοτοσικλετών
  • η εφαρμογή Gov.gr Wallet, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που περιλαμβάνει όλη την πληροφορία του οχήματος
  • η ψηφιοποίηση της ηλεκτροκίνησης, με τη λειτουργία Ηλεκτρονικού Μητρώου Φορτιστών Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων.

 

Η Οδική Ασφάλεια συνιστά κρίσιμο εθνικό στόχο και προτεραιότητα της κυβέρνησης και προσωπικά του πρωθυπουργού.

Εκπονήσαμε το νέο φιλόδοξο εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, το οποίο συντάχθηκε σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και εποπτεύεται από την Κυβερνητική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, στην οποία διατελώ πρόεδρος. Με το νέο εθνικό σχέδιο, θέσαμε στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις έως το τέλος της δεκαετίας, στη βάση του Οράματος Μηδενικών Απωλειών Vision Zero έως το 2050. Μέσα από την υλοποίηση 44 στοχευμένων δράσεων και 200 μέτρων, βάζουμε στο επίκεντρο την ασφαλή κινητικότητα – ασφαλείς πολίτες ως προϋπόθεση για ένα βιώσιμο μέλλον για όλους, σε άμεση σύνδεση με όλες τις συναφείς εθνικές πολιτικές, όπως η κινητικότητα, η βιωσιμότητα, η κλιματική αλλαγή, η αστική ατζέντα.

Συγχρόνως, ολοκληρώνουμε άμεσα την αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. με την κατηγοριοποίηση των ποινών βάσει επικινδυνότητας και επιβάρυνση κυρίως των οδηγών και όχι των οχημάτων. Ενώ θεσπίσαμε νομοθετικές παρεμβάσεις, που αποτελούν τους πυλώνες της νέας εθνικής στρατηγικής δεκαετίας για την οδική ασφάλεια, με τις οποίες αναβαθμίσαμε δραστικά το πλαίσιο εκπαίδευσης και οδικής συμπεριφοράς, καθιερώσαμε νέο τρόπο εξέτασης των υποψηφίων οδηγών, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και ενισχύοντας τη διαφάνεια, και δώσαμε στους νέους τη δυνατότητα απόκτησης διπλώματος από την ηλικία των 17 ετών, όμως με συνοδό και αυστηρές προϋποθέσεις.

Μετά από δεκαετίες καθυστερήσεων και αδυναμιών στην ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς υδροπλάνων, θέσαμε ως προτεραιότητα και προχωρούμε με ταχείς ρυθμούς στη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου βιώσιμων υδατοδρομίων- υδροπλάνων στην Ελλάδα που θα ενισχύσει περαιτέρω τη δυναμική τουριστικής ανάπτυξης, με επιπλέον οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και ενίσχυση της διασυνδεσιμότητάς τους. Προχωρήσαμε στην απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης

  • με την ειδική διαδικασία προσωρινής άδειας λειτουργίας
  • την έγκριση αδειοδοτήσεων νέων υδατοδρομίων
  • την επικείμενη ολοκλήρωση στα τέλη του 2022 της νέας ενιαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας αδειοδότησης υδατοδρομίων, υδροπλάνων και εταιρειών του κλάδου, υποστηριζόμενης από όλες τις αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις.

 

Στόχος του Υπουργείου και της Κυβέρνησης είναι την άνοιξη του 2023 να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τα πρώτα βιώσιμα δίκτυα υδατοδρομίων – υδροπλάνων προτεραιότητας σε περιοχές που έχουν ανάγκη περαιτέρω τουριστικής ανάπτυξης και διασύνδεσης, μετά από διαβούλευση με τις 13 Περιφέρειες. Κάθε Περιφέρεια της χώρας θα έχει αποκτήσει το δικό της βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων και υδροπλάνων έως το 2025.

Στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, υλοποιούμε εμβληματικά έργα, ενδεικτικά:

  • η ανάπτυξη στη Φυλή κέντρου logistics με 350 μεταφορικές επιχειρήσεις (σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ)
  • με το πιλοτικό πρόγραμμα FENIX ο εκτελωνισμός των εμπορευμάτων στο λιμάνι του Πειραιά διεκπεραιώνεται, σήμερα, μέσα σε λίγα λεπτά.

 

Στο πλαίσιο των κρίσιμων έργων που προωθούμε και υποστηρίζουμε, ώστε να καταστεί φιλικό προς το περιβάλλον το εγχώριο σύστημα μεταφορών:

  • εγκαινιάσαμε στην Αστυπάλαια την πρωτοποριακή υπηρεσία κατά παραγγελία (on demand) μετακινήσεων,
  • χαρακτηρίσαμε τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) μεγάλων Δήμων, όπως η Θεσσαλονίκη,
  • υλοποιούμε στοχευμένες δράσεις προώθησης της ευρείας χρήσης του ποδηλάτου,
  • προχωρήσαμε στον καθορισμό τεχνικών προδιαγραφών στα πρατήρια εναλλακτικών καυσίμων,
  • εφαρμόζουμε τον έλεγχο των χιλιομέτρων στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.

 

Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για ασφαλέστερες μετακινήσεις, λιγότερη γραφειοκρατία, αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές, για περισσότερο πράσινες και έξυπνες μεταφορές, με οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και όλους τους πολίτες και για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

Μιχάλης Παπαδόπουλος
Υφυπουργός Μεταφορών