4

καλύτερη καθημερινότητα

Σχέδιο και παρεμβάσεις για ασφάλεια στους δρόμους μας

Το κόστος των ανθρώπινων ζωών που χάνονται στους δρόμους της χώρας μας, είναι δυσβάστακτο για την κοινωνία μας. Η Ελλάδα παρά την εντυπωσιακή μείωση (54%) που έχει καταγράψει σε θανάτους από οδικά ατυχήματα την τελευταία δεκαετία (2010-2020), εξακολουθεί να υπολείπεται σταθερά του ευρωπαϊκού μέσου όρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Γι’ αυτό και η οδική ασφάλεια αποτελεί κεντρικό πολιτικό στόχο της κυβέρνησής μας, αλλά και προσωπικά του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.

Το Υπουργείο μας έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο, καλά μελετημένο και ρεαλιστικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια, το οποίο μπορεί να φέρει αποτελέσματα. 

Στηρίζεται σε ένα τετράπτυχο:

  • Ασφαλείς δρόμοι 
  • Υπεύθυνοι οδηγοί 
  • Κυκλοφοριακή παιδεία 
  • Δίκαιοι κανόνες για όλους
 

Το σχέδιό μας υλοποιείται αφενός με νομοθετικές παρεμβάσεις και αφετέρου με στοχευμένες δράσεις βελτίωσης επικίνδυνων σημείων του οδικού δικτύου.

Νομοθετικές πρωτοβουλίες

Με τον ν.4850/2021 (Α208):

  • Αναμορφώσαμε το πλαίσιο το οποίο διέπει την εκπαίδευση (θεωρητική και πρακτική εξέταση) υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης.
  • Εισαγάγαμε την συνοδευόμενη οδήγηση με προσωρινή άδεια οδήγησης από το 17ο έτος ηλικίας, εφόσον οι υποψήφιοι ολοκληρώσουν επιτυχώς τις θεωρητικές εξετάσεις και πρακτικές δοκιμασίες.
  • Καθιερώσαμε ένα σύστημα ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας, αξιολόγησης των εξεταστών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών.
  • Θεσπίσαμε ειδικές προβλέψεις για την εκπαίδευση των υποψήφιων ΑμεΑ για την χορήγηση αδειών οδήγησης.

 

Με τον ν.4784/2021 (Α’40):

  • Θεσπίσαμε διατάξεις για την κυκλοφορία των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων για προαγωγή της οδικής ασφάλειας και την ενίσχυση της ασφαλούς μετακίνησης.
  • Προβλέψαμε και αναθέσαμε την επαναξιολόγηση και η επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού εξέτασης των υποψήφιων οδηγών με μέριμνα για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ειδικές κατηγορίες υποψηφίων οδηγών (αλλοδαποί, αγράμματοι, κωφοί, υποψήφιοι με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες).

 

Στον ρυθμιστικό προγραμματισμό περιλαμβάνονται:

  • Η θεσμοθέτηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας.
  • Η αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. για την καθιέρωση ενός αποτελεσματικού συστήματος επιβολής κυρώσεων.

 

Επιπλέον:

  • Αυτοματοποιούμε το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Point System).
  • Δρομολογούμε την χρηματοδότηση από το νέο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021- 2027 του ΕΣΠΑ ενός «πακέτου» Δράσεων Οδικής Ασφάλειας.

Επεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις σε όλη τη χώρα

  • Σχεδιάσαμε το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (Π.Ε.Β.Ο.Α.), συνολικού προϋπολογισμού 450 εκ.€, που χαρακτηρίστηκε έργο Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότησή του κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
  • Εντός του 2022 ξεκινά η σταδιακή δημοπράτηση των δράσεων ανά Περιφέρεια.
  • Από τις 7.000 επικίνδυνες θέσεις, οι 1.880 καταγράφηκαν στη νησιωτική χώρα. Εκτείνονται σε 600 χλμ.
  • Ως Φορέας Διαχείρισης των έργων του Προγράμματος, ορίστηκε η Εγνατία Οδός Α.Ε.

Επιπλέον:

  • Πραγματοποιούμε στοχευμένες παρεμβάσεις στον υφιστάμενο οδικό άξονα Πάτρας – Πύργου με στόχο τη δραστική μείωση των ατυχημάτων έως ότου να ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδρομος.
  • Αποπλέκουμε και προγραμματίζουμε μεγάλα έργα οδικών υποδομών:
    • Πάτρα-Πύργος
    • Ε65
    • ΒΟΑΚ
    • Καλαμάτα- Ριζόμυλος
    • Επεκτάσεις Αττικής Οδού
    • Flyover στη Θεσσαλονίκη
  • Ολοκληρώνουμε το οδικό δίκτυο της χώρας με νέους, σύγχρονους, ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.

Ο στόλος των αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι επικίνδυνα γερασμένος. Ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.

Επιλογή και προσπάθεια της κυβέρνησής μας είναι να δίνουμε κίνητρα για την ανανέωσή του, γιατί τα νέα αυτοκίνητα εκτός του ότι ρυπαίνουν λιγότερο, είναι κατά κανόνα και πολύ ασφαλέστερα.

Δίπλα στους συμπολίτες μας που δοκιμάζονται

Η ανάπτυξη δεν έχει νόημα, αν την ίδια ώρα μια σύγχρονη κοινωνία δεν στηρίζει τα μέλη της που βρίσκονται σε ανάγκη. Οι συμπολίτες μας που πλήττονται από φυσικές καταστροφές, δοκιμάζονται και χρειάζονται τη στήριξή μας. Είναι καθήκον μας να την προσφέρουμε και αυτό κάνουμε, όσο μπορούμε.

  • Η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα στη δημιουργία της πλατφόρμας arogi.gov.gr, με τη συμβολή όλων των συναρμόδιων Υπουργείων -και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως υπεύθυνου για την καταβολή αποζημιώσεων στεγαστικής συνδρομής και επιδότησης ενοικίου.
  • Αντί οι πυρόπληκτοι συμπολίτες μας να ταλαιπωρούνται τρέχοντας από τη μία υπηρεσία στην άλλη, όπως γινόταν έως το πρόσφατο παρελθόν, εφαρμόζουμε την αρχή «ένα ποσό, μία πλατφόρμα, μία δήλωση». Και τα πρώτα ποσά καταβάλλονται άμεσα.
  • Ταυτόχρονα, στο Υπουργείο μας λειτούργησε σε καθημερινή βάση και τηλεφωνικό κέντρο (210-6509300), για οποιαδήποτε πληροφορία χρειάστηκαν οι πολίτες των οποίων επλήγη η περιουσία.
  • Οι μηχανικοί του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ξεκίνησαν αμέσως, ενώ έκαιγαν ακόμα οι φωτιές, τις αυτοψίες σε σπίτια, επαγγελματικούς χώρους και δημόσια κτίρια. Πάνω από 200 εξειδικευμένοι μηχανικοί της Γενικής Διεύθυνσης Φυσικών Καταστροφών, εργάστηκαν σκληρά υπό αντίξοες συνθήκες και πραγματοποίησαν χιλιάδες αυτοψίες -στην Αττική, την Ηλεία, τη Μεσσηνία, τη Γορτυνία, τη Φθιώτιδα και φυσικά στην Εύβοια- ώστε να ανοίξει γρήγορα ο δρόμος για να αποζημιωθούν οι άνθρωποι που έχασαν τις περιουσίες τους και να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
  • Για την επόμενη μέρα, τα αντιπλημμυρικά έργα, αποτελούν βασική μας προτεραιότητα. Έχουμε ήδη εκπονήσει ένα πρόγραμμα αντιπλημμυρικών έργων ύψους σχεδόν 1,5 δισ. κυρίως σε Αττική και Εύβοια, που αφορούν στον πιο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Όσο για τα άμεσα αντιδιαβρωτικά και αντιπλημμυρικά έργα, τα έχει αναλάβει το υπουργείο Περιβάλλοντος.
  • Για την ασφάλεια όλων, καθαρίσαμε οικόπεδα της περιοχής από εύφλεκτη ύλη και περισυλλέξαμε επικίνδυνα υλικά από δυσπρόσιτα σημεία.

  • Δώσαμε επιδοτήσεις σε πάνω από 1.100 δικαιούχους.

  • Έχουμε ολοκληρώσει επισκευές σε 435 κτίρια, ανακατασκευάζουμε άλλα 155, ενώ έχουν κατεδαφιστεί 525 που δεν έχρηζαν επισκευής.

  • Απομακρύναμε τον επικίνδυνο αμίαντο και είμαστε έτοιμοι να καλύψουμε οποιαδήποτε επιπλέον ανάλογη ανάγκη προκύψει.

  • Μέσα σε διάστημα 3 μηνών διενεργήθηκαν σχεδόν 20.000  πρωτοβάθμιοι και δευτεροβάθμιοι έλεγχοι σε Δήμους της Κρήτης που επλήγησαν από τον ισχυρό σεισμό του Αρκαλοχωρίου.

  • Για την προσωρινή στέγαση των πληγέντων διατέθηκαν 164  οικίσκοι και συγκεκριμένα 124 στο Δήμο Μινώα –Πεδιάδος, 34 στο Δήμο Αρχάνων – Αστερουσίων και 6 στο Δήμο Ηρακλείου.

  • Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών συστάθηκε και λειτουργεί Τομέας Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών στο Ηράκλειο, για την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πληγέντων από τον σεισμό.

  • Για πρώτη φορά σε περίπτωση σεισμού, προβλέπεται η χορήγηση Δωρεάν Κρατικής Αρωγής και Άτοκου Δανείου για την ανακατασκευή/επισκευή όλων των ανεξάρτητων ιδιοκτησιών που έχει κάποιος σεισμόπληκτος στην ιδιοκτησία του και έως το μέγιστο όριο των 150τ.μ. από το σύνολο του αθροίσματος των εμβαδών των ιδιοκτησιών του, ενώ για τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες του χορηγείται άτοκο δάνειο.

  • Για την κάλυψη των αναγκών της σχολικής στέγης διατέθηκαν σε πληγέντες Δήμους της Κρήτης, 133 αίθουσες ελαφρού τύπου και βοηθητικοί χώροι.

  • Παράλληλα σε 4 σχολικά συγκροτήματα με ελαφρές βλάβες, που κρίθηκαν από τους μηχανικούς της ΚΤΥΠ ως άμεσα επισκευάσιμες, προχωρήσαμε στην άμεση αποκατάστασή τους και τα σχολεία παραδόθηκαν προς χρήση στις αρχές του 2022.
    • 2ο ΔΣ ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ
    • ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ
    • 1ο ΕΠΑΛ ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ
    • ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ
  • Επικαιροποιήσαμε το τιμολόγιο επισκευών εναρμονίζοντας το με τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς υλικών για τις αποκαταστάσεις κτηρίων και θα τεθεί άμεσα σε εφαρμογή.

  • Επεξεργαζόμαστε την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την ταχύτερη απόδοση στους δικαιούχους των αποζημιώσεων στεγαστικής συνδρομής, με την χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας κατ’ αναλογία του τρόπου έκδοσης των οικοδομικών αδειών.

  • Εμπροσθοβαρής αποζημίωση στεγαστικής συνδρομής για επισκευές και ανακατασκευές (50%-30%-20%).

  • Ανάληψη υποχρέωσης και κόστους κατεδάφισης από το Υπουργείο των κτηρίων χαρακτηρισμένων ως «ασύμφορα επισκευής» που βάρυνε τους ιδιώτες.

  • Παράταση χορήγησης έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης σε πληγέντα φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις.

  • Υλοποιούμε έργα μέσω προγραμματικών συμβάσεων για την αποκατάσταση των οδικών υποδομών και των συνοδών τους υδραυλικών έργων στην Ανατολική Αττική, τη Δυτική Αττική και την Κορινθία.

  • Ανταποκρινόμαστε σε δεκάδες αιτήματα Δήμων που έχουν υποστεί βλάβες λόγω φυσικών φαινομένων (π.χ. Κρήτη, Σάμο, Εύβοια, Χαλκιδική, Κορινθία, Θάσο, Καβάλα).

Κινητοποιηθήκαμε άμεσα για την αποκατάσταση των γεφυρών Βασιλικού, Φύλλων και Αφρατίου στην Έυβοια και της γέφυρας Κερίτη στην Κρήτη που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές. Εκπονήσαμε ταχύτατα τις μελέτες και δημοπρατήσαμε τα έργα αποκαταστάσεων των 4 γεφυρών το καλοκαίρι του 2022.

Καθημερινή μάχη για τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας

Το επίπεδο των αστικών συγκοινωνιών μιας πόλης, αποτελεί ταυτοχρόνως δείκτη εκσυγχρονισμού, πολιτισμού και κοινωνικής ισορροπίας. Κι αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο στην εποχή μας, που η λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έχει αποκτήσει κρισιμότητα και σε υγειονομικό επίπεδο.

Στην Αθήνα, οι αστικές συγκοινωνίες βελτιώνονται μέρα με τη μέρα, όμως ακόμα δεν έχουν φτάσει στο επίπεδο που αξίζει στην πόλη και τους πολίτες της. Η αλήθεια είναι ότι τις παραλάβαμε υπό διάλυση, όμως αυτό ποτέ δεν το χρησιμοποιήσαμε ως δικαιολογία. Δουλεύουμε συστηματικά, ώστε κάθε μέρα τα πράγματα να γίνονται έστω και λίγο καλύτερα. Είμαστε ίσως η μόνη χώρα στην Ευρώπη που εν μέσω πανδημίας κατάφερε να αυξήσει τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών στις μεγάλες πόλεις της.
Έτσι, σήμερα έχουμε καταφέρει να βγάζουμε 1.310 λεωφορεία στο δρόμο, από 850 που παραλάβαμε τον Ιούλιο του 2019, αύξηση σχεδόν 55%. Αυτό σημαίνει επιπλέον 3.200 δρομολόγια την ημέρα, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020. Και συνεχίζουμε…
Το σχέδιό μας

Τι υλοποιήσαμε:

  1. Ανάταξη των υπαρχόντων οχημάτων. Αυξήσαμε τις δαπάνες συντήρησης κατά 200% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019.
  2. Σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ στις περιφερειακές και ενδοδημοτικές διαδρομές. Έτσι επιτυγχάνουμε και πολύ πιο πυκνά δρομολόγια στην επιβαρυμένη κεντρικότερη ζώνη. Ενισχύσαμε άμεσα την ΟΣΥ με 200 οχήματα και περισσότερους από 420 οδηγούς.
  3. Προμήθεια 293 σύγχρονων λεωφορείων με leasing.
  4. 609 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Με fasttrack διαδικασίες, τηρώντας όμως πλήρως τα κριτήρια προσλήψεων του ΑΣΕΠ.
  5. Μειώσαμε τη τιμή του εισιτηρίου από 1,40 € σε 1,20 €.
  6. Έχουμε προσωρινό ανάδοχο για το διαγωνισμό ανάταξης 14 συρμών, προϋπολογισμού 70εκ. €
  7. Αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων στο Μετρό, αύξηση των διαθέσιμων συρμών και μείωση των χρονοαποστάσεων. Ακόμα  δεν είμαστε ικανοποιημένοι, συνεχίζουμε την προσπάθεια.
  8. Λειτουργία 3 νέων σταθμών Μετρό, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο. Σύμφωνα με την εξέλιξη του έργου, οι σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», αναμένεται να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό αυτό το φθινόπωρο.
  9. Το Τραμ επέστρεψε στο Σύνταγμα και το Φάληρο. Δίνοντας άλλη μία επιλογή.
  10. Επέκταση δικτύου τραμ στον Πειραιά, με τη λειτουργία 11 νέων στάσεων: Γήπεδο Καραϊσκάκη, Μικράς Ασίας, Λαμπράκη, Ευαγγελίστρια, Πλατεία Δεληγιάννη, Δημαρχείο, Αγία Τριάδα, Πλατεία Ιπποδαμείας, 34ου Συντ. Πεζικού, Ανδρούτσου, Ομηρίδου Σκυλίτση. Σύντομα αναμένεται να παραδοθεί και η 12η στάση «Ακτή Ποσειδώνος».
  11. Ενώ παρελήφθησαν και 25 νέοι σύγχρονοι συρμοί τραμ.

Επόμενες ενέργειες

  1. Προμήθεια 7 διρευματικών συρμών για τη Γραμμή 3 του Μετρό προς Αεροδρόμιο (διενέργεια διαγωνισμού μέσα στο 2023).
  2. Μέσα στο 2022, θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την προμήθεια επιπλέον 650 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων.
  3. Δημιουργία Μητροπολιτικού Φορέα για τις Μεταφορές στην Αθήνα, προκειμένου να ενισχυθεί ο ρόλος των ΜΜΜ και να μην υπάρχει διάχυση αρμοδιοτήτων.
  4. Πρόκειται να εγκατασταθεί δίκτυο 4G/5G, δίνοντας τη δυνατότητα στους επιβάτες να απολαμβάνουν υψηλές ταχύτητες διακίνησης δεδομένων.
  5. Εκπόνηση νέου Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών της Αττικής από το οποίο θα προκύψει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο στοχευμένων δράσεων και προτάσεων, με στόχο τη μετάβαση του μεταφορικού συστήματος της πόλης στην επόμενη μέρα.

Και βέβαια, προχωράει με γρήγορους ρυθμούς ο διεθνής διαγωνισμός για την προμήθεια 650 νέων λεωφορείων μηδενικών ρύπων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ τα πρώτα λεωφορεία αναμένονται στις αρχές του 2023.

Δίπλα στο επιβατικό κοινό με έξυπνες λύσεις:

Ενεργοποίηση του ΑΤΗ.ΕΝΑ CARD APP για τη δυνατότητα φόρτισης της κάρτας online

7+1 κινήσεις για καλύτερες αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

Το 2019 παραλάβαμε 235 λεωφορεία σε λειτουργία, ενώ κανονικά απαιτούνται 450-500. Στόλο μεγάλης ηλικίας και με σοβαρές φθορές. Το αποκορύφωμα, ακόμα κι η ύπαρξη του ΟΑΣΘ τελείωνε στις 3/12/19… Τους πολίτες όμως δεν ενδιαφέρει ποιος φταίει για το παρελθόν, αλλά ποιος βρίσκει λύσεις για το μέλλον. Κάνουμε μια διαρκή διαχείριση κρίσης. 

7+1 κινήσεις για καλύτερες αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

Καταργήσαμε τις διατάξεις περί ΑΣΥΘ που θα άφηναν την πόλη χωρίς αστικές συγκοινωνίες. Διασφαλίσαμε τη συνέχιση της δημόσιας υπηρεσίας μεταφοράς με επέκταση της ζωής του ΟΑΣΘ. Εξορθολογήσαμε τη λειτουργία του φορέα και αποκαθιστούμε παθογένειες ετών, με σκοπό την απρόσκοπτη παροχή του συγκοινωνιακού έργου.

Προχωρήσαμε σε πάγωμα των οφειλών του προς το δημόσιο, ώστε να αναπνεύσει ο Οργανισμός. Και χρηματοδοτήσαμε τη λειτουργία του ΟΑΣΘ από το 2019 έως σήμερα με επιπλέον 175 εκατομμύρια ευρώ, για κοινωνική πολιτική.

Με συντήρηση και επισκευή οχημάτων που είχαν καταστεί ανενεργά.

Ήδη έχουν προστεθεί 120 σύγχρονα οχήματα που κυκλοφορούν στην πόλη.

Εντάξαμε στο στόλο 260 λεωφορεία μέσω της διαδικασίας leasing.

Σήμερα κυκλοφορούν κατά μέσο όρο περίπου 440, σύντομα θα είναι πάνω από 500.

Με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και διαφανείς όρους. Διαγωνισμός που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα, για την προμήθεια 650 νέων λεωφορείων μηδενικών ρύπων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης των προσφορών. Τα πρώτα νέα λεωφορεία αναμένονται να βγουν στους δρόμους στις αρχές του 2023.

Το απλό εισιτήριο κοστίζει πλέον 0,90 ευρώ και η μηνιαία κάρτα 27 ευρώ. Μέτρο που ξεκίνησε ως προσωρινό, αλλά ισχύει ως σήμερα.

Και συνεχίζουμε την υλοποίηση, του σχεδίου μας για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, για ένα καλύτερο μέλλον για όλους:

  • Υλοποιούμε έργα-δράσεις για τη βελτίωση της προσβασιμότητας σε ΑμεΑ (π.χ πρόσβαση σε στάσεις, υπηρεσίες κατ’ οίκον εξυπηρέτησης, νέα ειδικά διαμορφωμένα οχήματα για τη μεταφορά ΑμεΑ και συντήρηση /επισκευή των υπαρχόντων οχημάτων, αναβάθμιση της ιστοσελίδας του φορέα, κ.α).
  • Σχεδιάζουμε τον πολυτροπικό τερματικό σταθμό Ν. Ελβετίας στο Δ. Θεσσαλονίκης, ένα σημαντικό έργο για το σύστημα ΜΜΜ της Θεσσαλονίκης με εξαιρετική σημασία για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα.
  • Σχεδιάζουμε τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, την Τηλεματική & το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Εισιτήριο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, έργο που θα δώσει σημαντική πνοή στα ΜΜΜ και στη διαλειτουργικότητα.
  • Αναδιαρθρώνουμε επιτελικά τον ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Α.Ε.) και ανασχεδιάζουμε τις λεωφορειακές γραμμές στη μητροπολιτική ενότητα Θεσσαλονίκης, ενόψει του έργου του Μετρό.
  • Εργαζόμαστε με τους συναρμόδιους φορείς, ενόψει της υλοποίησης του δυτικού προαστιακού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης.
  • Σχεδιάζουμε την υλοποίηση του σταθμού μετεπιβίβασης στη Μίκρα του Δήμου Καλαμαριάς.
  • Αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες ενίσχυσης του Δήμου Θεσσαλονίκης(και άλλων Δήμων), με στόχο την προώθηση της ποδηλασίας, της χρήσης αστικής συγκοινωνίας και άλλων βιώσιμων τρόπων μετακίνησης όπως η μικροκινητικότητα, με στόχο την προώθηση των ΣΒΑΚ και ΣΦΗΟ (Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων) στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης.

Έχουμε ακόμα δρόμο μέχρι να φτάσουν οι συγκοινωνίες της πόλης στο επίπεδο που θέλουμε. Με σχέδιο και συνέπεια, θα τα καταφέρουμε.

Σύγχρονες Αστικές και Υπεραστικές Συγκοινωνίες σε όλη τη χώρα

Προχωράμε στην αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών της περιφέρειας (πλην Αθήνας και Θεσσαλονίκης), οι οποίες σήμερα εκτελούνται είτε από Ανώνυμες Εταιρείες (ΚΤΕΛ Α.Ε.), είτε από μεμονωμένους μεταφορείς, όπως επί το πλείστον συμβαίνει στα νησιά.

Προσαρμόζουμε την εθνική μας νομοθεσία στις διατάξεις του ευρωπαϊκού δικαίου (Κανονισμός (ΕΚ) 1370/2007) θεσπίζοντας διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάθεση των συγκοινωνιών στους ενδιαφερόμενους μεταφορείς,  οι οποίες θα είναι ανοικτές σε όλους με τήρηση των αρχών της διαφάνειας και της αμεροληψίας.

Με το νέο θεσμικό πλαίσιο:

  • Εξασφαλίζεται η συνεχής προσφορά αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιακών, καλύπτοντας τις ανάγκες μετακίνησης κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών προς τα αστικά διοικητικά κέντρα .
  • Διασφαλίζεται η παροχή υψηλής ποιότητας μεταφορικών υπηρεσιών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τους πολίτες.
  • Με τις διαγωνιστικές διαδικασίες θα καθορίζεται ανώτατη επιτρεπόμενη χρέωση των επιβατών και θα λαμβάνονται υπόψη στοιχεία κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών μετακίνησης, που θα πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια ποιότητας.
  • Εισάγονται ρυθμίσεις για την «πράσινη ανάπτυξη», όπως ενεργειακά συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης επιβατών και πρόβλεψη για τις περιβαλλοντικές αποδόσεις των λεωφορείων. 

Σύγχρονα, πιο καθαρά αυτοκίνητα στους δρόμους της χώρας

Ο στόλος των αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι επικίνδυνα γερασμένος. Ενώ μεγάλο μέρος της παγκόσμιας ρύπανσης οφείλεται στα αυτοκίνητα, στην Ελλάδα ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη. Συνεπώς, πρέπει να δράσουμε τώρα πριν είναι αργά. Η Ελλάδα πρέπει να πάψει να είναι «νεκροταφείο αυτοκινήτων». Χρειαζόμαστε αυτοκίνητα που να ρυπαίνουν λιγότερο και να προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια.

Ολοκληρωμένο σχέδιο για «καθαρά» Ι.Χ. 

  • Κίνητρα για την αντικατάσταση πολλών από όσα κυκλοφορούν σήμερα με αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όπως επιτάσσει και η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
  • Νομοθετική ρύθμιση για την εισαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων με στόχο:
    • Την ανάπτυξη και οργάνωση ενός σύγχρονου συστήματος κεντρικής εποπτείας και ελέγχου των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων και της αγοράς
    • Τον έλεγχο της αγοράς των μεταχειρισμένων οχημάτων προκειμένου να εξαλειφθεί η διάθεση οχημάτων που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό (π.χ. τρακαρισμένα οχήματα, οχήματα με αλλοιωμένο μετρητή χιλιομέτρων κλπ.)
  • Κίνητρα για την αγορά νέων, σύγχρονων, πιο καθαρών αυτοκινήτων. Μείωση των δασμών.
  • Ολοκληρωμένο σχέδιο για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης και ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου εναλλακτικών καυσίμων.

Ανανέωση του στόλου των οδικών μέσων μεταφοράς 

  • Καθιέρωση ανώτατου ορίου ηλικίας 5 ετών για την εισαγωγή μεταχειρισμένων τουριστικών λεωφορείων, με σκοπό την αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών και την μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων.
  • Εισαγωγή με τον ίδιο νόμο ανώτατου ηλικιακού περιορισμού ( 8 έτη) στα νεοεισερχόμενα λεωφορεία ανοικτού τύπου ( hopon- hopoff) με σκοπό την μείωση ρύπων στον αστικό ιστό.
  • Θέσπιση δυνατότητας αντικατάστασης κυκλοφορούντων πενταθέσιων Ε.Δ.Χ.- ΤΑΞΙ αυτοκινήτων με έδρα διοικητική μονάδα που ανήκει στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα, από έξι (6) έως εννέα (9) θέσεων με ταξίμετρο, τα οποία πρέπει υποχρεωτικώς να είναι καινούργια.

Σχέδιο για την Αντιμετώπιση του Κυκλοφοριακού

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εκπονήσει ολοκληρωμένα σχέδια για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στο Λεκανοπέδιο της Αττικής και στο Πολεοδομικό Συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Το Σχέδιο αυτό απαντάει στα προβλήματα του σήμερα, αλλά αντιμετωπίζει και τις ανάγκες του αύριο.

Το σχέδιο για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού της Αθήνας, βάζει τα θεμέλια για μια Αττική πιο εύκολη, πιο προσβάσιμη, πιο ανθρώπινη. Και αναπτύσσεται σε 4+4 κινήσεις. 4 που έχουν ήδη γίνει, για άμεσα αποτελέσματα. Δεν λύνουν το πρόβλημα φυσικά, αλλά δίνουν ανάσες. Και 4 κινήσεις για το μέλλον, για να λυθεί το πρόβλημα σε βάθος χρόνου.

4 κινήσεις με άμεσα αποτελέσματα:

1

«Καθαρός Δακτύλιος»

Αποφασίστηκε όταν αυξήθηκε ξανά η κίνηση που είχε μειωθεί με την πανδημία. Ένα μέτρο δραστικό που απέδωσε άμεσα αποτελέσματα. Μειώσαμε τα οχήματα στο κέντρο της πόλης και κλείσαμε τα παραθυράκια για υπερβολικές και καταχρηστικές εξαιρέσεις. Κι έτσι έχει ήδη δοθεί μια κυκλοφοριακή ανάσα στο κέντρο, αλλά έχει μειωθεί σημαντικά και η περιβαλλοντική επιβάρυνση.

2

Περισσότερα λεωφορεία στο δρόμο

Η Αθήνα -όπως και η Θεσσαλονίκη- είναι από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, που ενίσχυσε τους στόλους των αστικών συγκοινωνιών της εν μέσω πανδημίας. Παραλάβαμε περίπου 850 λεωφορεία στο δρόμο και σήμερα έχουμε πάνω από 1300. Αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμη δυνατότητα, ενώνοντας δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, προχωρώντας σε leasing και συμπράξεις με τα ΚΤΕΛ, κάνοντας καλύτερη συντήρηση και βέβαια προσλήψεις μετά από χρόνια.

3

Ενίσχυση και των μέσων σταθερής τροχιάς

  • Παραδώσαμε 3 νέους σταθμούς μετρό στην επέκταση προς Πειραιά και επίκεινται άλλοι 3.
  • Στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, έχουμε 38 συρμούς από 32 το 2019.
  • Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση 70 οχημάτων της Γραμμής 1.
  • Ενισχύουμε σταθερά το Τραμ: το επαναφέραμε στο Σύνταγμα, παραδώσαμε 12 νέες στάσεις στο κέντρο του Πειραιά, έχουμε δρομολογήσει 25 επιπλέον, νέους, υπερσύγχρονους συρμούς στο δίκτυο.

4

Σύγχρονο πλαίσιο για τη μικροκινητικότητα και την αστική κινητικότητα

Με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ανοίξαμε τον δρόμο ώστε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να προχωρήσει χωρίς εμπόδια και γραφειοκρατία στη διαμόρφωση ενός πιο βιώσιμου και πιο πράσινου αστικού περιβάλλοντος. Ήδη, αρκετοί Δήμοι, λαμβάνουν σημαντικές πρωτοβουλίες.

+4 κινήσεις για το αύριο της Αττικής:

Είμαστε σε τελικό στάδιο για την προμήθεια των πρώτων 650 νέων, σύγχρονων οχημάτων, έχοντας δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Θα ξεκινήσουν να ενισχύουν τον στόλο από τις αρχές του 2023.

  • Γραμμή 4 του Μετρό. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, ύψους 1,2 δισ. Η πρώτη νέα γραμμή υπό κατασκευή στην πρωτεύουσα έπειτα από είκοσι ολόκληρα χρόνια. Το πρώτο τμήμα το οποίο κατασκευάζουμε, από το Άλσος Βεΐκου στο Γουδή, με 15 νέους σταθμούς θα εξυπηρετεί μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας, Δικαστήρια, Νοσοκομεία και μεγάλα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Έχει υπολογιστεί ότι σε ημερήσια βάση θα κυκλοφορούν 53.000 λιγότερα ΙΧ στους δρόμους και θα εκπέμπονται 318 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα.
  • Ταυτόχρονα, προχωράμε τη μελετητική ωριμότητα και για τις μελλοντικές επεκτάσεις της Γραμμής 4, με προτεραιότητα προς Μαρούσι και Βόρεια Προάστια, περιοχές με μεγάλη ροή εργαζομένων και τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο.
  • Σε λίγους μήνες παραδίδουμε και τους 3 τελευταίους νέους σταθμούς της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά: Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιά. Επιτέλους ενώνουμε το μεγαλύτερο αεροδρόμιο με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
  • Επέκταση Γραμμής 2 προς Δυτικά Προάστια: προχωράμε με ταχύτατους ρυθμούς τις μελέτες ώστε να καταφέρουμε να δημοπρατήσουμε ως το τέλος της χρονιάς τους 3 νέους σταθμούς, Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο.
  • Παράλληλα, βάζουμε μπρος και τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Δυτικής Αττικής. Ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα συμβασιοποιηθεί το επόμενο διάστημα και θα εξυπηρετεί τις περιοχές από τα Άνω Λιόσια ως τα Μέγαρα.
  • Αντίστοιχα, προχωράει και η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την Επέκταση του Προαστιακού προς τα Ανατολικά, δηλαδή προς τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.
  • Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έχει ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται να αρχίσει η υλοποίησή της ως το τέλος της χρονιάς.
  • Προχωρούν οι διαδικασίες για τις επεκτάσεις Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα.
  • Αντίστοιχα, προχωρούν και οι μελέτες για την υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως, που θα δώσει ανάσα στα Νότια Προάστια και θα αποφορτίσει την Περιφερειακή Υμηττού.
  • Στα Δυτικά Προάστια, είμαστε σε προχωρημένο στάδιο για το έργο της ολοκλήρωσης της Περιφερειακής του Αιγάλεω και του Κόμβου Σκαραμαγκά, που θα αποφορτίσει σημαντικά την Λεωφόρο Αθηνών αλλά και την Λεωφόρου Σχιστού.
  • Αντίστοιχα, θα έχουμε εξελίξεις και με την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας, που θα αναβαθμίσει συνολικά την περιοχή του Περάματος.

Για να αντιμετωπίσουμε την πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων, αναλάβαμε πρωτοβουλία -υιοθετώντας την πρόταση του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας- για τη σύστασή του. Ώστε επιτέλους όλοι οι συναρμόδιοι φορείς να κάθονται σε ένα τραπέζι και να λύνουν όλα τα ζητήματα που αφορούν το κυκλοφοριακό.

Photo by Pygmalion Karatzas

Αντίστοιχα, προχωράει το Σχέδιο για την Αντιμετώπιση του Κυκλοφοριακού στη Θεσσαλονίκη με 4 κρίσιμες κινήσεις για το σήμερα και το αύριο της πόλης:

1

Περισσότερα λεωφορεία στο δρόμο

Η Θεσσαλονίκη είναι κι αυτή μια από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, που ενίσχυσε τους στόλους των αστικών συγκοινωνιών της εν μέσω πανδημίας. Διπλασιάσαμε τα οχήματα και σήμερα κυκλοφορούν κατά μέσο όρο περίπου 440, ενώ σύντομα θα είναι πάνω από 500. 

Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την προμήθεια και των νέων λεωφορείων που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα. 

Ταυτόχρονα, με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, αναδιαρθρώνουμε επιτελικά τον ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Α.Ε.), σχεδιάζουμε τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, την Τηλεματική & το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Εισιτήριο στα ΜΜΜ, ανασχεδιάζουμε τις λεωφορειακές γραμμές στη μητροπολιτική ενότητα Θεσσαλονίκης ενόψει του έργου του Μετρό, ενώ σχεδιάζουμε και τον πολυτροπικό τερματικό σταθμό Ν. Ελβετίας. Όλα αυτά τα κομμάτια του ολοκληρωμένου σχεδίου μας, θα δώσουν νέα ώθηση στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.

 

2

Ολοκλήρωση του Μετρό

Με την υλοποίηση του σχεδιασμού μας, το 2023 θα παραδοθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης ολοκληρωμένο ένα έργο που έχει περάσει από χίλια κύματα και οι πολίτες το προσδοκούν τόσα χρόνια. Τρέχουμε για να κερδίσουμε τον χρόνο που έκλεψαν από την πόλη οι προσφυγές εναντίον του έργου -που έγιναν από μειοψηφίες και κάποιοι προσπάθησαν να τις εκμεταλλευτούν για τους δικούς τους σκοπούς. Ώστε η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης, με μήκος γραμμής 9,6 χλμ, 13 σύγχρονους σταθμούς και 18 υπέρ-αυτόματοι driverless συρμούς τελευταίας τεχνολογίας. Με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα.
Ταυτόχρονα, προχωρά με ταχύτητα και η επέκταση προς Καλαμαριά.

3

FLYOVER, η υπερσύγχρονη Περιφερειακή που αλλάζει την πόλη

Η νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης, είναι ένα έργο-ανάσα που θα βελτιώσει την καθημερινή ζωή χιλιάδων πολιτών. Ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, που εξασφαλίζει οριστική λύση στο πρόβλημα της πόλης.
Ένα τεχνολογικό αξιοθέατο:
13,5 χιλιόμετρα έργου, με 9 ανισόπεδους κόμβους,
4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
Θα προσφέρει κυκλοφοριακή επάρκεια στον περιφερειακό και στους κόμβους του. Και θα βάλει τέλος στη συμφόρηση της Περιφερειακής Οδού. Με εκτροπή του 25%-35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο επίπεδο. 

4

Σύγχρονο πλαίσιο για τη μικροκινητικότητα και την αστική κινητικότητα

Με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ανοίξαμε τον δρόμο ώστε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να προχωρήσει χωρίς εμπόδια και γραφειοκρατία στη διαμόρφωση ενός πιο βιώσιμου και πιο πράσινου αστικού περιβάλλοντος.
Παράλληλα, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες ενίσχυσης του Δήμου Θεσσαλονίκης (και άλλων Δήμων), με στόχο την προώθηση της ποδηλασίας, της χρήσης αστικής συγκοινωνίας και άλλων βιώσιμων τρόπων μετακίνησης όπως η μικροκινητικότητα, με στόχο την προώθηση των ΣΒΑΚ και ΣΦΗΟ (Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων) στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης.

Σχέδιο και δράσεις για Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα

Σε μια εποχή που όλοι μας οφείλουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή και προωθούνται εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, αλλά και σε μια περίοδο που η οδική ασφάλεια αποτελεί κεντρικό εθνικό μας στόχο, θεσπίσαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο εκπόνησης των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – τα λεγόμενα Σ.Β.Α.Κ – για τη δημιουργία βιώσιμων συστημάτων αστικών και περιαστικών μεταφορών.  Γιατί αν καταφέρουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα  των μετακινήσεων  και των μεταφορών μέσα στην πόλη, αυτό θα σημαίνει καλύτερη  ποιότητα αστικού περιβάλλοντος, περισσότερη οδική ασφάλεια και, άρα, ποιότητα ζωής. 

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, υποδομές για πεζή μετακίνηση και ποδηλασία μέσα στην πόλη, ορθολογική διαχείριση των ΙΧ οχημάτων, σύγχρονες εναλλακτικές μορφές μετακίνησης και μικροκινητικότητα, με σεβασμό και μέριμνα για το περιβάλλον, πρέπει να συνθέσουν το παζλ της Αστικής Κινητικότητας. Και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αποτελούν ακριβώς αυτό! Τον τρόπο – το μέσο– για να συναρμολογηθεί αυτό το παζλ.

Πλέον, οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ α’ βαθμού με πληθυσμό > 30.000 κατοίκων, ΟΤΑ α’ βαθμού εντός αρμοδιότητας ΟΑΣΑ & ΟΣΕΘ και ΟΤΑ β’ βαθμού) εκπονούν σχέδια για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα. Σκοπός είναι να διασφαλίζεται ένας ενιαίος τρόπος σχεδιασμού της κινητικότητας στην περιοχή ευθύνης τους, με βάση τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, και να υλοποιούνται έργα που θα αποσκοπούν στη:

  • βελτίωση της οδικής ασφάλειας,
  • προώθηση της μικροκινητικότητας,
  • διευκόλυνση της ηλεκτροκίνησης,
  • ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μετακίνησης,
  • ενίσχυση των δημόσιων συστημάτων μεταφοράς
  • και στη μέριμνα για προσβασιμότητα ΑμΕΑ.
 

Είναι η πρώτη φορά που η κεντρική διοίκηση θέσπισε ενιαίους κανόνες και συγκεκριμένες απαιτήσεις για την κατάρτιση αυτών των σχεδίων, στο πλαίσιο και των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επιπλέον, για να προχωρήσουμε πιο γρήγορα, τυποποιήθηκε η διαδικασία εξέτασης και έγκρισης των ΣΒΑΚ από τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Επίσης, θεσπίστηκε η δυνατότητα εκπόνησης ειδικών αναπτυξιακών σχεδίων για δράσεις ΣΒΑΚ.
Παράλληλα, σε όλη αυτή τη διαδικασία, καθορίστηκαν συγκεκριμένες αρμοδιότητες για τους φορείς εκπόνησης, και προβλέφθηκε, με συγκεκριμένες δικλείδες, η ουσιαστική συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων μερών, ώστε να διασφαλίσουμε ότι τα Σχέδια αυτά θα προχωρήσουν προς όφελος των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών.
Σήμερα, περίπου το 1/3 των Δήμων έχουν ξεκινήσει ή βρίσκονται σε ώριμο στάδιο υλοποίησης των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Στη μάχη κατά της πανδημίας, είμαστε όλοι μαζί

Η αντιμετώπιση της πανδημίας είναι μια μάχη διαρκής, που δεν επιτρέπει εφησυχασμούς. Πρέπει κάθε μέρα να δίνουμε όλοι τον καλύτερό μας εαυτό, να ακούμε τους ειδικούς επιστήμονες και να φερόμαστε με υπευθυνότητα. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει τη δική του συμβολή στην κοινή εθνική προσπάθεια.

Μέτρα περιορισμού των πτήσεων που έρχονται από επιβαρυμένες επιδημιολογικά χώρες

  • Σε όλη τη διάρκεια της κρίσης, παρακολουθούμε διαρκώς την επιδημιολογική κατάσταση διεθνώς και προσαρμόζουμε σε αυτήν τις αποφάσεις μας για τις πτήσεις.
  • Τα αεροδρόμια είναι σε ετοιμότητα, ώστε να προσαρμόζονται άμεσα- ακόμα και εντός ωρών-στις αλλαγές των διαδικασιών που πρέπει να τηρούνται.
  • Στο ξεκίνημα αυτής της μεγάλης υγειονομικής κρίσης, η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που διέκοψε τις πτήσεις από τη Βόρεια Ιταλία και άλλες επιβαρυμένες περιοχές, απόφαση που αποδείχτηκε ιδιαίτερα κρίσιμη.

Υπευθυνότητα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

  • Η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα στην Ευρώπη που εν μέσω πανδημίας κατάφερε να αυξήσει τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών στις μεγάλες πόλεις της. Σε όλη τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, προσπαθούμε η πυκνότητα των δρομολογίων να είναι η μεγαλύτερη δυνατή. 

  • Και τα δύο καλοκαίρια της κρίσης, εφαρμόστηκε θερινό πρόγραμμα με αυξημένα δρομολόγια. Το 2020 ο ΟΑΣΑ, ο ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ προχώρησαν σε ανακλήσεις αδειών προσωπικού για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Φέτος, η αύξηση του προσωπικού σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ έδωσε τη δυνατότητα, ώστε το προσωπικό να προγραμματίσει κανονικά τη λήψη αδειών. 

  • Οι μάσκες στα ΜΜΜ είναι υποχρεωτικές. Οι περισσότεροι επιβάτες φέρονται υπεύθυνα. Η Αστυνομία επιτηρεί και είναι υπεύθυνη για την επιβολή προστίμου.

  • Οι συρμοί και τα οχήματα απολυμαίνονται καθημερινά, με έμφαση στα σημεία που οι επιβάτες ακουμπούν συστηματικά, δηλαδή τις μπάρες και τις χειρολαβές. 

  • Ως ελάχιστη ανταπόδοση στους πολίτες που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ και έχουν εμβολιαστεί, τους προσφέρουμε 2 μήνες δωρεάν διαδρομές.

Στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών

  • Ο κλάδος των αερομεταφορών έχει εταιρείες που προσφέρουν πολλά στην ελληνική οικονομία. Είμαστε αποφασισμένοι να τον προστατεύσουμε και το αποδεικνύουμε εμπράκτως. 

Κοντά στον πολίτη τις μέρες της μεγάλης κρίσης

  • Παρατείναμε την ισχύ των αδειών οδήγησης και των δελτίων ΚΤΕΟ που έληγαν τις μέρες του lockdown.
  • Εκπονήσαμε επιχειρησιακό σχέδιο ώστε να μπορούν να λειτουργούν με βάρδιες κρίσιμες υπηρεσίες όπως είναι ο ΟΑΣΑ,  η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, η ΕΥΔΑΠ.  

Αλληλεγγύη, ανθρωπιά και δραστικές παρεμβάσεις

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμβάλλει στην πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία λωρίδων αλληλεγγύης (solidarity lanes) διαμορφώνοντας εναλλακτικές διαδρομές, ώστε να αποτραπεί η διατάραξη των παραδοσιακών ροών εμπορίου και της παγκόσμιας εφοδιαστικής, λόγω της συνεχιζόμενης ρωσικής εισβολής στη Ουκρανία.

Επιπλέον, συνδράμουμε στην παροχή κοινωνικής πολιτικής βοήθειας προς τους Ουκρανούς πρόσφυγες, που έχουν έρθει στη χώρα μας μετά την έναρξη του πολέμου. Για το σκοπό αυτό, σε συνεργασία με τους φορείς των μεταφορών και υποδομών ισχύουν τα ακόλουθα:

  • ΟΑΣΘ: Διάθετουμε δωρεάν τριμηνιαίες κάρτες μετακίνησης με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ
  • ΟΑΣΑ: Διάθετουμε δωρεάν τριμηνιαίες κάρτες μετακίνησης με τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ.
  • Διόδια: Από τις 07.03.22 είναι ελεύθερη η διέλευση από τα διόδια των συνόρων και μέχρι την Αθήνα, όλων των αυτοκινήτων που φέρουν ουκρανικές πινακίδες, καθώς και των λεωφορείων που μεταφέρουν Ουκρανούς Πρόσφυγες, προκειμένου να διευκολυνθεί η είσοδός τους στη χώρα.
  • ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΚΤΕΛ: Σε συνεργασία με το Υπουργείο μας διατέθηκαν δωρεάν εισιτήρια μετ’ επιστροφής στους Ουκρανούς Πρόσφυγες για τη μετακίνησή τους στα σημεία καταγραφής που ορίστηκαν από τις ελληνικές αρχές σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα για διάστημα δύο μηνών, από τη στιγμή που ξεκίνησε η καταγραφή των προσφύγων.