ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ

Το ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ γίνεται ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Με την υλοποίηση του σχεδιασμού μας, θα παραδοθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης ολοκληρωμένο ένα έργο που έχει περάσει από χίλια κύματα. Στην πρώτη φάση λειτουργίας του θα εξυπηρετεί 300.000 επιβάτες ημερησίως. Οι πολίτες το προσδοκούν τόσα χρόνια. Αξίζουν ειλικρίνεια.

Δώσαμε λύση στο πρόβλημα του σταθμού Βενιζέλου

  • Για να πετύχουμε αυτό που θέλουν οι πολίτες: Και μετρό και αρχαία.
  • Με το μικρότερο δυνατό κόστος, στον συντομότερο δυνατό χρόνο.
  • Τα έργα επιτέλους προχωρούν. Ολοκληρώθηκε η απομάκρυνση της επίχωσης και ξεκίνησε η απόσπαση των αρχαιοτήτων, ώστε να φυλαχθούν και στη συνέχεια να επανατοποθετηθούν. 

Για πρώτη φορά, όλοι ενωμένοι

  • Μετά από εκτενή ανοιχτό διάλογο, πετύχαμε τη μεγαλύτερη δυνατή σύμπνοια.
  • Κυβέρνηση, Δήμος, Περιφέρεια, Αττικό Μετρό, τοπική κοινωνία, οι μεγαλύτεροι επιστημονικοί και επαγγελματικοί σύλλογοι της πόλης και βέβαια το Συμβούλιο της Επικρατείας και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όλοι συμφωνούν στη λύση που εφαρμόζουμε.

Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, (Φωτογραφία: Ο. Κουράκης)

Ναι στα αρχαία, όχι στους «μύθους»

  • Χρησιμοποιούμε μεθοδολογία που έχει ακολουθηθεί στο Μετρό στην Αθήνα και σε πολλά σημαντικά Μετρό στην Ευρώπη.
  • Τη μόνη που εξασφαλίζει προστασία των αρχαιολογικών ευρημάτων. 
  • Ο πιο κεντρικός σταθμός, θα είναι ταυτόχρονα ένα «ανοιχτό μουσείο».
  • Συνολικά, τα έργα του Μετρό συνιστούν και τη μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που έγινε ποτέ στην πόλη! Έχουν ήδη αναδείξει 300.000 ευρήματα.

Προχωράμε και τις επεκτάσεις

  • Εντός του 2021 δημοπρατείται η προμήθεια επιπλέον τραίνων της επέκτασης προς Καλαμαριά.
  • Βρίσκονται σε εξέλιξη τα Τοπογραφικά και οι Γεωτεχνικές έρευνες για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία».

.

Προετοιμάζουμε τον φορέα λειτουργίας του Μετρό

  • Με διαγωνιστική διαδικασία κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων Μετρό χωρίς οδηγούς.

FLYOVER, η υπερσύγχρονη Περιφερειακή που αλλάζει την πόλη

Η νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης, είναι ένα έργο-ανάσα που θα βελτιώσει την καθημερινή ζωή χιλιάδων πολιτών. Ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, που εξασφαλίζει οριστική λύση στο πρόβλημα της πόλης.

Ένα πρωτοποριακό έργο, μοναδικό στην Ελλάδα

  • Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, στο σύνολό του. 
  • Δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου. Ένας δρόμος πάνω από τον δρόμο. Η μεγαλύτερη εναέρια οδός στην Ελλάδα.
  • Ένα τεχνολογικό αξιοθέατο: 13 χιλιόμετρα έργου, με 9 ανισόπεδους κόμβους,
    4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.

Δυνατότητα σημερινού δρόμου: 5.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση

Εκτίμηση για 2030: 7.500 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση 

Δυνατότητα Flyover: 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.

Ρεαλιστικό σχέδιο για να γίνει το flyover γρήγορα πραγματικότητα

  • Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου είναι 373 εκατομμύρια ευρώ. 
  • Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, δηλαδή με σύμπραξη ιδιωτικού και δημοσίου τομέα. 
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής του θα απασχολήσει περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους και βέβαια θα δώσει δουλειά σε δεκάδες άλλα επαγγέλματα. 
  • Αναμένεται εντός του 2021 να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος. Η κατασκευαστική περίοδος ξεκινά εντός του 2022 και θα διαρκέσει 4 χρόνια.

Τι προσφέρει στους Θεσσαλονικείς, τι αλλάζει στην πόλη

  • Κυκλοφοριακή επάρκεια στον περιφερειακό και στους κόμβους του. 
  • Τέλος στη συμφόρηση της Περιφερειακής Οδού. Εκτροπή του 25%-35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο επίπεδο. 
  • Πιο γρήγορες μετακινήσεις. Μείωση σε όλη την εσωτερική περιφερειακή.
  • Επιτέλους ασφάλεια. Το μεγαλύτερο κέρδος, οι ανθρώπινες ζωές.
  • Σταθεροί χρόνοι μετακίνησης, λόγω της μείωσης των απρόβλεπτων συμβάντων. 
  • Απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον. Κυριολεκτικά ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος. 
  • Πολύ λιγότερη ρύπανση. Μείωση αέριων ρύπων σε όλη τη Θεσσαλονίκη.
  • Οικονομία για τους οδηγούς. Μείωση λειτουργικού κόστους των οχημάτων.
  • Πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη. Από την Ευκαρπία ως την Καλαμαριά.
  • Γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς τους πιο κρίσιμους προορισμούς: ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική.
  • Αλλά και πολύ πιο εύκολη πρόσβαση στη Θεσσαλονίκη από τις γειτονικές πόλεις. Όπως τις Σέρρες, τα Γιαννιτσά, το Κιλκίς, την Κατερίνη. 

Το Μετρό της Αθήνας επεκτείνεται και μεγαλώνει ξανά

Το Μετρό είναι το σημαντικότερο συγκοινωνιακό μέσο της Αθήνας, εκτείνεται σε 63 χιλιόμετρα γραμμής και έχει 43 σταθμούς. Όμως συνεχίζει να επεκτείνεται και να καλύπτει όλο και περισσότερες περιοχές της πρωτεύουσας. Και το κυριότερο, η Αττικό Μετρό μετά από χρόνια πιάνει ξανά δουλειά στο κέντρο της πόλης, ξεκινώντας το εμβληματικό και πολυαναμενόμενο έργο της νέας Γραμμής 4.

Νέα Γραμμή 4

Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, είναι το μεγαλύτερο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Το συμβατικό του τίμημα ανέρχεται στο 1,2 δισ. ευρώ + ΦΠΑ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Σε μια τόσο κρίσιμη συγκυρία, δίνει στην οικονομία μας ώθηση για ανάπτυξη. 

Μετά από 15 και πλέον χρόνια που το έργο αντιμετώπιζε σύνθετα προβλήματα, καταφέραμε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να υπογραφεί η σύμβαση, ώστε να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες. Επίσης, έχει υπογραφεί η σύμβαση και για τις πρόδρομες εργασίες, που έχουν ήδη ξεκινήσει. 

Όταν το έργο ολοκληρωθεί, σε περίπου 8  χρόνια, θα αλλάξει την καθημερινότητα του πολίτη στο Λεκανοπέδιο. Διευκολύνει την πρόσβαση σε σημαντικά κτήρια όπως Δικαστήρια, Νοσοκομεία και Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ενώ αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικούς σταθμούς –όπως  το Σύνταγμα– από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού. Θα έχουμε μια υπερσύγχρονη, ασφαλή γραμμή, με υπεραυτόματα συστήματα. Ένα έργο νέας γενιάς, σύγχρονο και φιλοπεριβαλλοντικό.

Γραμμή 4 σημαίνει κάθε μέρα:

  • 340.000 επιβάτες  
  • 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο 
  • 1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας 
  • 318 τόνοι λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Το έργο της Γραμμής 4 χαρακτηρίζεται από μια σειρά από καινοτομίες:

  • Σύγχρονοι συρμοί, χωρίς οδηγό.
  • Κατασκευασμένοι από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα. 
  • Τεχνολογικά εξελιγμένο σύστημα σηματοδότησης & ελέγχου συρμών.
  • Σύστημα αυτοματοποιημένης λειτουργίας θυρών σε συρμούς & αποβάθρες για την ασφάλεια των επιβατών.
  • Ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση (φρενάρισμα) των συρμών. 
  • Κατασκευή του έργου με εφαρμογή τεχνολογίας ολοκληρωμένης ψηφιακής αναπαράστασης Building Information Modelling (BIM), για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Για εξοικονόμηση πόρων και χρόνου.

Το Α΄ Τμήμα της Γραμμής 4, η κατασκευή του οποίου ξεκινά, θα έχει μήκος 12,8  χιλιόμετρα, θα εκτείνεται κατά μήκος 4 Δήμων και θα περιλαμβάνει 15 σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.

Επέκταση προς Πειραιά: παραδόθηκαν 3 σταθμοί και ακολουθούν άλλοι 3

Το καλοκαίρι του 2020 παραδώσαμε τους σταθμούς Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια. Ενώ οι σταθμοί Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο θα παραδοθούν το 2022.

Οι 3 νέοι υπερσύγχρονοι σταθμοί, ήδη έχουν αλλάξει την καθημερινότητα των πυκνοκατοικημένων περιοχών που εξυπηρετούν. Υπολογίζεται ότι ημερησίως:

  • Χρησιμοποιούν το Μετρό 63.000 νέοι επιβάτες. 
  • Κυκλοφορούν στους δρόμους 11.000 λιγότερα Ι.Χ. αυτοκίνητα. 
  • Μειώνονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 60 τόνους.

Βέβαια, ο τελευταίος ένας χρόνος του έργου, δεν ήταν χωρίς εμπόδια. Είχαμε να ξεπεράσουμε σημαντικές δυσκολίες, τόσο στο κατασκευαστικό κομμάτι όσο και στο κομμάτι της διασύνδεσης με το κεντρικό σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Οι εργασίες όχι μόνο δεν διακόπηκαν από την συγκυρία της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά αντιθέτως συνεχίστηκαν εντατικά, με την αυστηρή βέβαια τήρηση όλων των μέτρων ασφαλείας. 

Συνεχίζουμε, προετοιμάζοντας και νέες επεκτάσεις:

  • προς τη Δυτική Αττική 
  • προς τα Νότια Προάστια
  • και στο Β’ Τμήμα της Γραμμής 4 

Σήμερα:

  • 2,6 εκατομμύρια, δηλαδή πάνω από τους μισούς κατοίκους της Αττικής, έχουν άμεση πρόσβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς. 
  • 1.000.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή το 70% του συνόλου στην Αττική, είναι επίσης προσβάσιμες με Μετρό ή με Τραμ.

Σιδηροδρομικά έργα που αλλάζουν τη χώρα

Η χώρα μας πλέον διαθέτει ένα οδικό δίκτυο εφάμιλλο με αυτό των αναπτυγμένων χωρών της Ευρώπης, που χρειάζεται ακόμα μόνο λίγες συγκεκριμένες προσθήκες. Από την άλλη, όμως, το αντίστοιχο σιδηροδρομικό μας δίκτυο υστερεί σημαντικά. Και επιπλέον, λόγω της  γεωμορφίας της χώρας μας, τα σιδηροδρομικά έργα είναι δύσκολα και σε ορισμένες περιπτώσεις εξαιρετικά περίπλοκα. 

Όμως η ύπαρξη ενός σοβαρού και αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι αναγκαία για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει. Γι’ αυτό και είναι η ώρα πλέον η νέα γενιά των «μεγάλων έργων» να συμπεριλάβει και τα σιδηροδρομικά έργα. 

Έχουμε βάλει μπρος το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα. Ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Όταν ολοκληρωθεί θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών στη χώρα. Επιτέλους μπαίνουμε στην εποχή της ηλεκτροκίνησης!

Τα σιδηροδρομικά έργα σημαίνουν: 

Ασφάλεια. Ανάπτυξη. Ταχύτητα. Σεβασμός στο περιβάλλον. Πρόοδος. Ποιότητα ζωής.

  • Προχωράμε στη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με 6 μεγάλα μας λιμάνια: Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη. 
  • Αναβαθμίζουμε το υφιστάμενο δίκτυο και εγκαθιστούμε συστήματα ηλεκτροκίνησης σηματοδότησης & τηλεπικοινωνιών, με έργα συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 800 εκ. €.
  • Αποφασίσαμε την οριστική λύση για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας με το Ρίο –με υπογειοποίηση στο σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας.
  • Ολοκληρώσαμε τις εργασίες και δώσαμε σε λειτουργία τη σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Κιάτο – Αίγιο (Ροδοδάφνη). Έτσι καταφέραμε και να διασφαλίσουμε τα κοινοτικά κονδύλια που έχουν απορροφηθεί για το έργο.
  • Προχωρούν τα έργα για την εγκατάσταση ειδικών σιδηροδρομικών συστημάτων (Σηματοδότηση, ETCS κλπ.) στη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, με απώτερο στόχο τη διασφάλιση της μείωσης της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά.
  • Δημοπρατήθηκαν έργα όπως η Μονή Σιδηροδρομική Γραμμή Λάρισα – Βόλος, προϋπολογισμού 60 εκατ.€., η Β’ φάση ανάπτυξης του Σταθμού Αθηνών προϋπολογισμού 35 εκ.€, η Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή Ροδοδάφνη- Ρίο (ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση), προϋπολογισμού 120 εκ.€., η κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης και αντιθορυβικών ηχοπετασμάτων στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη προϋπολογισμού 84 εκ. €, η κατασκευή σταθμών και στάσεων για το τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο της νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Κιάτο – Πάτρα προϋπολογισμού 175 εκ. €, η κατασκευή ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και η κατασκευή νέας παρακαμπτηρίου γραμμής στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Σοφάδων, προϋπολογισμού μελέτης 72,8 εκ €.
  • Και προετοιμάζονται προς δημοπράτηση νέα έργα όπως η Σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή, ο Προαστιακός της Δυτικής Αττικής και η Γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες. 
  • Επιπλέον, υπογράψαμε Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον βασικό της μέτοχο Ferrovie dello Stato Italiane, για την εκτέλεση υπηρεσιών ΥΔΥ (Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας). Συνολική επένδυση 2,5 δισ.€.

3 μεγάλα έργα βάζουν την Κρήτη σε μια νέα εποχή

Ας σκεφτούμε την Κρήτη μετά από μερικά χρόνια. Με έναν υπερσύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Ένα αεροδρόμιο αντάξιο της φήμης της σε όλο τον κόσμο. Αλλά και με μια σειρά από έργα που θα προστατεύουν το περιβάλλον και θα διευκολύνουν την καθημερινότητα όλων. Ας σκεφτούμε την τεράστια ώθηση που μπορεί να πάρει το νησί με αυτά τα έργα. Για την ανάπτυξη. Τον τουρισμό. Την ποιότητα ζωής. Μετά από πολλά χρόνια υποσχέσεων χωρίς αντίκρισμα, αυτόν τον τόπο οφείλουμε να παραδώσουμε στους ανθρώπους της Κρήτης. Και αυτό θα κάνουμε. Στο σχέδιό μας για την Κρήτη, κεντρική θέση έχουν 3 μεγάλα έργα.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ένας αυτοκινητόδρομος που όταν ολοκληρωθεί, θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία. Συνολικού μήκους 294 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Αποτελεί και ένα προσωπικό στοίχημα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Γιατί είναι ένα έργο που υπηρετεί απολύτως δύο σπουδαίους στόχους που έχει θέσει: Ανάπτυξη και οδική ασφάλεια. Γι’ αυτό και –ενώ το έργο συζητιόταν επί χρόνια χωρίς τίποτα ουσιαστικό να έχει γίνει- με εντατική δουλειά τα τελευταία 2 χρόνια, καταφέραμε να κάνουμε άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και του εξασφαλίσαμε τα «3 Χ» που είναι αναγκαία για κάθε οδικό έργο: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα.

Και πιο συγκεκριμένα:

  • Ολοκληρώθηκε η διαδικασία προεπιλογής της Α’ Φάσης των Διαγωνισμών (Σύμβαση Παραχώρησης και Σ.Δ.Ι.Τ).
  • Ξεκίνησε η Β’ Φάση του Διαγωνισμού για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη (ΣΔΙΤ).
  • Κατατέθηκαν οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο Παραχώρησης και το ΣΔΙΤ.
  • Ανατέθηκαν πάνω από 16 μελέτες.
  • Εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. 
  • Μελετάται ήδη το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά που αποτελεί προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης και τα τμήματα ανατολικότερα του Αγίου Νικολάου.
  • Ως τότε προχωρούμε σε παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στο υπάρχον δίκτυο.

Τι προσφέρει ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη:

  • Οδική ασφάλεια
  • Ταχύτητα στις μετακινήσεις 
  • Τοπική ανάπτυξη 
  • Ενίσχυση του τουρισμού
  • Διευκόλυνση του εμπορίου και μείωση του κόστους του 
  • Θέσεις εργασίας 
  • Προστασία του περιβάλλοντος

Νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι 

  • Ξεμπλοκάραμε την έναρξη του έργου. 
  • Υπογράψαμε δανειακή σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. 
  • Με την τελετή θεμελίωσής του ξεκινήσαμε την υλοποίηση μιας επένδυσης με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα, κατασκευαστικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατομμύρια Ευρώ, εκ των οποίων το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει τα 180.

Αξιοποίηση «Νίκος Καζαντζάκης»

  • Με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, όπως είναι αυτονόητο θα κλείσει το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» που λειτουργεί σήμερα στο κέντρο του Ηρακλείου.
  • Για να προχωρήσει γρήγορα η αξιοποίησή του και να μην έχουμε «νέο Ελληνικό», συνδέσαμε την υλοποίηση οδικού χάρτη με την καταβολή των δόσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Πάτρα-Πύργος: διασφαλίσαμε ότι το έργο θα γίνει πραγματικότητα

Το αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δημοπράτησε το Πάτρα-Πύργος τον Οκτώβριο του 2014, με εξασφαλισμένο προϋπολογισμό 443 εκατομμύρια ευρώ.  Αν η διαδικασία αυτή είχε προχωρήσει κανονικά, τότε το έργο θα ήταν έτοιμο από το 2019… Όμως, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε άλλη άποψη: Ακύρωσε τον διαγωνισμό. Έσπασε το έργο σε 8 κομμάτια. Και καθυστέρησε σχεδόν 3 χρόνια να το επαναδημοπρατήσει. Το έργο κινδύνευε να μην γίνει ποτέ. 

Το έργο σώθηκε με 4 κινήσεις

  1. Βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης σε 8 κομμάτια.
  2. Εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση του έργου. 
  3. Ήρθαμε σε συμφωνία με τον παραχωρησιούχο για ένταξη του έργου στην Παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και έχουμε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες με την ΕΕ. Με τον τρόπο αυτό, εξασφαλίζεται η ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να στοιχίσει ούτε ευρώ περισσότερο από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες. Και ο παραχωρησιούχος – με το ίδιο οικονομικό τίμημα – θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα.
  4. Επειδή οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο και έχουν δίκιο. Για το ενδιάμεσο διάστημα, και με δεδομένη την κρισιμότητα του έργου και την κακή κατάσταση σε πολλά σημεία του υπάρχοντος οδικού δικτύου, προχωράμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας, ύψους 30 εκατ. ευρώ.

Ε65: Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας ολοκληρώνεται

Ο Ε65 ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007 –από την τότε κυβέρνηση Καραμανλή με Υπουργό τον Γιώργο Σουφλιά. Σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει (στο ύψος της Λαμίας) την υφιστάμενη Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης  με την Εγνατία Οδό.

Στη συνέχεια, όμως, σε πρώτη φάση υλοποιήθηκε το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, το Ξυνιάδα – Τρίκαλα.

Τι παραλάβαμε εμείς στον Ε65; Το Νότιο Τμήμα προχωρούσε με αργούς ρυθμούς, ενώ το Βόρειο Τμήμα παρέμενε επί χρόνια μπλοκαρισμένο, μπλεγμένο σε σύνθετα προβλήματα.
Σήμερα, στο Νότιο Τμήμα προχωράμε με ρυθμό κατά 50% ταχύτερο κι έτσι έχουμε ήδη φτιάξει πάνω από το μισό έργο. 

Το Βόρειο Τμήμα, πέρασε μια μακρά περίοδο –σχεδόν 10 χρόνια- προβλημάτων κι αβεβαιότητας. Καταφέραμε να το ξεμπλοκάρουμε και φτάσαμε έως την υπογραφή της σύμβασης, ώστε να μπορεί επιτέλους να ξεκινήσει. 

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 είναι ένα έργο που θα προσφέρει γρήγορη, οικονομική και το κυριότερο ασφαλή μετάβαση σε περιοχές που για δεκαετίες παραμένουν αποκλεισμένες. Θα στηρίξει ουσιαστικά την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής: 

  • βελτιώνοντας το επιχειρηματικό περιβάλλον, 
  • δίνοντας ώθηση στο εμπόριο και νέες προοπτικές στην αγροτική ανάπτυξη 
  • κι  εξασφαλίζοντας πολύ καλύτερη πρόσβαση στους γειτονικούς τουριστικούς προορισμούς.

Νότιο Τμήμα

Παραδόθηκαν ήδη τα πρώτα 14χλμ και οι εργασίες προχωρούν γρήγορα, ώστε να καταφέρουμε να ολοκληρώσουμε το έργο το 2023. 

Βόρειο Τμήμα

Παράλληλα, εργαστήκαμε σκληρά και σε συνεχή επαφή και διαβούλευση με τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταφέραμε να συμβασιοποιήσουμε και το Βόρειο Τμήμα του Ε65, ώστε να ολοκληρωθεί ο άξονας στο σύνολό του.

Η ολοκλήρωση του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος θα φέρει μια νέα αναπτυξιακή δυναμική στον κορμό της χώρας, ενώνοντας ουσιαστικά την Ανατολή με την Δύση. Οι οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία θα αναμορφωθούν και πολλές περιοχές της ΒΔ Ελλάδας θα συνδεθούν φθηνότερα και ασφαλέστερα με την Αθήνα κι άλλα αστικά κέντρα. 

Συγκεκριμένα:

  • το λιμάνι της Ηγουμενίτσας – που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη – θα συνδέεται με το λιμάνι του Βόλου και η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα
  • το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό, θα διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά
  • σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμοι γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια 
  • η διαδρομή Αθήνα – Γρεβενά θα διεξάγεται σε 4 ώρες, Αθήνα – Καστοριά και Αθήνα – Κοζάνη σε περίπου 4 ώρες και 30 λεπτά, φέρνοντας πολύ πιο κοντά στη Νότια Ελλάδα τις περιοχές της Βόρειο-Δυτικής Ελλάδας.

Ενώνουμε δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα & φτιάχνουμε έργα για όλους

Οι Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (έργα ΣΔΙΤ), δεν αποτελούν μόνο ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο, αλλά και μία συνειδητή πολιτική επιλογή αλλαγής στρατηγικής ως προς την υλοποίηση μεγάλων έργων. Μακριά από δογματισμούς και ιδεοληψίες, είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε προς όφελος όλων, την εξειδικευμένη τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα σε σημαντικούς τομείς των κατασκευών, καθώς και τις δυνατότητες που προσφέρει η μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων.

Τα μεγάλα πλεονεκτήματα των ΣΔΙΤ

  • περιορισμός  της δανειακής επιβάρυνσης του Δημοσίου με μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων
  • σύνδεση της αποπληρωμής του έργου σε βάθος χρόνου 30ετίας με ταυτόχρονη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης
  • ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και της κατασκευής σε σύντομο χρονικό διάστημα
  • μετακύλιση της διαχείρισης των κινδύνων (κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας και συντήρησης) στον ιδιώτη
  • ενιαία και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση -τόσο σε βραχυπρόθεσμη όσο και μακροπρόθεσμη βάση- του σχεδιασμού, της κατασκευής λειτουργίας και της συντήρησης του έργου στο πλαίσιο μίας σύμβασης. 

Τα έργα ΣΔΙΤ ευθύνης της Γενικής Γραμματείας Υποδομών είναι τα παρακάτω:

  • Χερσόνησος – Νεάπολη (ΒΟΑΚ) , προϋπολογισμού 290 εκ.€ 
  • Καλαμάτα – Ριζόμυλος, προϋπολογισμού 251,8 εκ.€  
  • FlyOver Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373,2 εκ.€ , 
  • Θεσσαλονίκη – Έδεσσα,  προϋπολογισμού 380 εκ.€
  • Δράμα – Αμφίπολη, προϋπολογισμού 275 εκ.€
  • 17 Σχολικές Μονάδες Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 128,4 εκ. € 
  • 13 ΠΕΚΕΠΠ σε 2 clusters, συνολικού προϋπολογισμού 131,5 εκ. € 
  • Κτήριο ΓΓΥ,  προϋπολογισμού 112,6 εκ. € 
  • 12 Δικαστικά Μέγαρα σε 3 clusters, συνολικού προϋπολογισμού 310 εκ. €.
  • 5 Αστυνομικών Διευθύνσεων, συνολικού προϋπολογισμού 65εκ.€ 
  • Φράγμα Χαβρία, προϋπολογισμού 85,4 εκ.€
  • Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα ΕΥΔΑΠ, προϋπολογισμού 235 εκ.€
  • Ύδρευση Κέρκυρας, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 205 εκ.€
  • Φράγμα Ενιπέα (αρδευτικό, αντιπλημμυρικό), εκτιμώμενου προϋπολογισμού 100 εκ. €
  • Φράγμα Ταυρωνίτη, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 100 εκ.€
  • Λειτουργία και Συντήρηση Μετρό Θεσσαλονίκης, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 500 εκ.€
  • Ηλεκτρονικά Διόδια, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 300 εκ.€

Συνολικά μέσα στο 2021 θα βρίσκονται σε εξέλιξη  20 έργα ΣΔΙΤ του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, με συνολικό προϋπολογισμό 3,84 δισ. €.