ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

Ηλεκτροκίνηση: 4 άξονες για να φτάσουμε στο αύριο

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί κεντρική πολιτική προτεραιότητα της κυβέρνησής μας. Μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες που όλοι αντιλαμβανόμαστε σήμερα, και να θεωρείται ότι είναι ακόμα «για λίγους», όμως η ηλεκτροκίνηση είναι το αύριο. Σε αυτό το αύριο θέλουμε να προχωρήσουμε με σχέδιο και πρόγραμμα.

1. Ανανέωση του γερασμένου στόλου των αυτοκινήτων μας. 

Έχουμε θέσει έναν φιλόδοξο στόχο. Σε 10 χρόνια, το 2030, 1 στα 3 αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικά. Το σχέδιο καλύπτει κάθε κατηγορία:

  • ΙΧ. Με σοβαρά κίνητρα για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων. Και για τα αυτοκίνητα και για τα δίκυκλα.
  • Επαγγελματικά οχήματα. Αντίστοιχα κίνητρα δίνουμε και για τα φορτηγά, τα Ταξί, αλλά και για την ανανέωση με ηλεκτρικά οχήματα του στόλου των εταιρειών.
  • Λεωφορεία. Στο διαγωνισμό που ετοιμάζεται για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεγάλο μέρος προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα. 

2. Υποδομές για εύκολη φόρτιση

Γιατί είναι αυτονόητο πως ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται! Στόχος μας είναι, λοιπόν, η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. 

Οι στόχοι που καθορίζονται στο Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής, ορίζουν ότι φέτος ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα προσεγγίσει τους 2.000, το 2025 τους 12.000 και το 2030 θα φτάσουμε στους 25.000 φορτιστές. 

3. Λεπτομερής παρακολούθηση της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης

Στο  Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης,  θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς. Έτσι, το Μητρώο θα παρέχει σε πραγματικό χρόνο στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, στοιχεία όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα του σημείου, αν είναι ελεύθερο ή κατειλημμένο, την τιμή και τον τρόπο πληρωμής.

4. Προετοιμασία των Μεταφορών για τη νέα εποχή. 

Ρυθμίζουμε την αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων. Διαμορφώνουμε το κατάλληλο πλαίσιο για την ταξινόμηση των ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου. Αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις της νέας εποχής.

Ψηφιακό δίπλωμα μέσα σε 24 ώρες, για τους νέους οδηγούς

Το τοπίο στις εξετάσεις απόκτησης άδειας οδήγησης, άλλαξε πλέον θεαματικά. Από τους χιλιάδες αποκλεισμένους από τις εξετάσεις πολίτες, αλλά και αυτούς που εξετάζονταν επιτυχώς και στη συνέχεια περίμεναν μήνες για να αποκτήσουν το δικαίωμα να οδηγούν, φτάσαμε στο δίπλωμα που έρχεται στο email σου μέσα σε λίγες ώρες!

  • Ξεμπλοκάραμε τη διαδικασία των εξετάσεων. Με το νόμο 4625/2019 αντιμετωπίσθηκαν οι επιπτώσεις από τον αποκλεισμό δεκάδων χιλιάδων πολιτών.
  • Δώσαμε τη δυνατότητα σε όσους εξετάζονται με επιτυχία, να λαμβάνουν εντός 24 ωρών ένα προσωρινό ψηφιακό δίπλωμα. Εάν κάποιος το χάσει, μπορεί να το αντικαταστήσει άμεσα. Βέβαια, τονίζεται ότι το ψηφιακό δίπλωμα είναι προσωρινό και δεν υποκαθιστά το κανονικό δίπλωμα. Χορηγείται από το σύστημα σε ψηφιακή μορφή, αλλά οι ενδιαφερόμενοι μπορούν και να το εκτυπώσουν.
  • Επίσης, συστάθηκε Επιτροπή η οποία επεξεργάζεται ήδη το νέο πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων των υποψηφίων οδηγών με στόχο να είναι εφαρμόσιμο, αδιάβλητο και χωρίς περιθώρια διαφθοράς.
  • Ταυτόχρονα, βρίσκονται ήδη σε λειτουργία στο gov.gr οι υπηρεσίες αντικατάστασης του εντύπου αδείας οδήγησης και επανέκδοσης αδειών οδήγησης λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς.

Απλούστερες διαδικασίες, ψηφιακή διακυβέρνηση

Η γραφειοκρατία είναι χαρακτηριστικό δείγμα υπανάπτυξης. Σε μια χώρα που αναπτύσσεται, οφείλουν να εκσυγχρονίζονται και οι δομές κι οι διαδικασίες της. Καταβάλουμε προσπάθεια, μέρα με τη μέρα, να διευκολύνουμε τον πολίτη στην επαφή του με τη δημόσια διοίκηση.

Αλλαγή νοοτροπίας στο Δημόσιο

Θεσμοθέτηση καινοτόμου – για το Δημόσιο – πρόβλεψης για «bonus αποδοτικότητας» στους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις στα αεροδρόμια της χώρας, και χωρίς επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας στις οδικές μεταφορές 

  • Απλούστευση διαδικασιών και μείωση δικαιολογητικών για την ίδρυση και λειτουργία μεταφορικών επιχειρήσεων. 
  • Κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στη μεταβίβαση επαγγελματικών οχημάτων. 
  • Απλούστευση της διαδικασίας απόκτησης ΦΙΧ από εθελοντικές και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις.
  • Ενίσχυση με αρμοδιότητες των μικτών κλιμακίων ελέγχου. 
  • Προχωρά η απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης καρτών ψηφιακού ταχογράφου.

Ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης 

  • Ανάπτυξη μηχανογραφικού συστήματος για την ηλεκτρονική καταγραφή και διαχείριση κυρώσεων μεταφορικών επιχειρήσεων.
  • Ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος για την μετάβαση στην ηλεκτρονική φορτωτική (e CMR ). 
  • Απλοποίηση και ψηφιοποίηση διαδικασιών έκδοσης ψηφιακού ταχογράφου. 
  • Επανασχεδιασμός και υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα των σχετικών διαδικασιών αδειοδότησης διεθνών λεωφορειακών γραμμών.
  • Ηλεκτρονικό μητρώο αδειών κυκλοφορίας ιστορικών οχημάτων. 

 

Ψηφιακές μεταρρυθμίσεις και στα έργα υποδομής

  • Υποχρεωτική τήρηση ηλεκτρονικού ημερολογίου στα δημόσια έργα.
  • Πιλοτική εφαρμογή της τεχνολογίας ολοκληρωμένης ψηφιακής αναπαράστασης Building Information Modelling (BIM). Στο μεγαλύτερο δημόσιο έργο, τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Για εξοικονόμηση πόρων και χρόνου.
  • Ίδρυση του Ηλεκτρονικού Συστήματος Προσδιορισμού Κόστους Συντελεστής Παραγωγής Τεχνικών που θα είναι συμβατό με την τεχνολογία του ΒΙΜ και διαδικτυακές εφαρμογές.

Η Ελλάδα απέκτησε Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας

Από την πρώτη στιγμή είχαμε θέσει ως βασικό μας στόχο στον τομέα της αεροναυτιλίας, να λειτουργήσει στη χώρα μας η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Και πράγματι, καταφέραμε:

  • να εκπονήσουμε νομοθετικό πλαίσιο για την ΑΠΑ, που το κάναμε πράξη με τον Νόμο 4757 του 2020,
  • να ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες για τον ορισμό του Διοικητή και των μελών Εκτελεστικού Συμβουλίου, όπως επίσης και την προκήρυξη της στελέχωσης της Αρχής,
  • αλλά και να μεταστρέψουμε – προς το θετικότερο – το αρνητικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί εξαιτίας της προηγούμενης κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και συγκεκριμένα στην EASA, η οποία και σκόπευε να υποβιβάσει τα ελληνικά αεροδρόμια, κάτι που αν συνέβαινε θα είχε τραγικές συνέπειες στον τουρισμό μας.

Με τη λειτουργία της ΑΠΑ θέλουμε να πετύχουμε συγκεκριμένους, κρίσιμους στόχους:

  • προαγωγή της εθνικής στρατηγικής στον τομέα της Πολιτικής Αεροπορίας,
  • ανάπτυξη της αγοράς των αερομεταφορών μέσω ενός σαφούς πλαισίου κανόνων,
  • εναρμόνιση της εθνικής έννομης τάξης προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία, 
  • μετάβαση σε μία ευέλικτη κεντρική δομή που θα επιτρέψει αποτελεσματική χρήση πόρων και εναρμόνιση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά πρότυπα,  
  • θέσπιση ενός ολοκληρωμένου επιχειρησιακού θεσμικού πλαισίου, που ενισχύει το σύστημα συντονισμού και ελέγχου.

10 σημαντικά βήματα για ισχυρή και αποτελεσματική ΑΠΑ

  1. Προχωρήσαμε στην αρχική στελέχωση της Αρχής, ώστε να επικουρήσει το έργο του Διοικητή, με 10 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων από την ΥΠΑ.
  2. Προσδιορίσαμε τις στεγαστικές ανάγκες της Αρχής, και τη μίσθωση εγκαταστάσεων εντός του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
  3. Ανοίχθηκε τραπεζικός λογαριασμός της ΑΠΑ στην Τράπεζα της Ελλάδος, ο οποίος πιστώθηκε ήδη με το ποσό των 15 εκ. ευρώ, ενώ σε ΚΥΑ που έχουμε εκδώσει προβλέπουμε και τον σταδιακό επιμερισμό των εσόδων από τα τέλη αεροναυτιλίας ανάμεσα σε ΑΠΑ και ΥΠΑ.
  4. Υπεγράφη συμφωνία για Κοινή Επιτροπή ΥΠΑ και ΑΠΑ για τον επιμερισμό των αρμοδιοτήτων και άλλες εκκρεμείς διαδικασίες.
  5. Εκπονήθηκε από τον Διοικητή συνολικό Σχέδιο Δράσης για την ομαλή λειτουργία της ΑΠΑ, όπως π.χ. της σύνταξης Οργανισμού, Κανονισμού Λειτουργίας, Κανονισμού Επιθεωρήσεων κ.λπ.
  6. Συντάχθηκε ενιαίο Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης για το προσωπικό της ΑΠΑ.
  7. Πραγματοποιήθηκε σειρά διεθνών επαφών σε συνεργασία με τις Γενικές Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  8. Υπεγράφη συμφωνία συνεργασίας της ΑΠΑ με την EASA για την παροχή τεχνικής υποστήριξης. 
  9. Κι επειδή η ΑΠΑ θέλει να προωθήσει τις καινοτόμες δράσεις, συντάχθηκε κείμενο προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, έτσι ώστε η νέα Αρχή να λειτουργεί σε ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον.
  10. Τέλος, ολοκληρώθηκε η πρόσκληση στελέχωσης της ΑΠΑ με διαφανή, αξιοκρατικά και μετρήσιμα κριτήρια.

Σε συνέχεια όλων των παραπάνω, το φθινόπωρο προχωράμε και με την ανασύσταση του Οργανισμού της ΥΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί ένας πιο ευέλικτος και αποτελεσματικός Οργανισμός που θα μπορεί να προσαρμόζεται στα διαρκώς μεταβαλλόμενα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ταυτόχρονα, ετοιμάζουμε μια σειρά από ενέργειες για την ενίσχυση των οικονομικών του Οργανισμού, τη στελέχωση με περισσότερο προσωπικό και την ουσιαστική ενίσχυση των υποδομών αεροναυτιλίας που βρίσκονται αρκετά πίσω.

Με τις παραπάνω ενέργειες, όχι μόνο διασφαλίζουμε την εύρυθμη λειτουργία του ελληνικού εναέριου χώρου και την εναρμόνιση με τις προδιαγραφές του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, αλλά ταυτόχρονα αυξάνουμε τη χωρητικότητα του με αποτέλεσμα σύντομα να μπορούμε να ικανοποιήσουμε ακόμα μεγαλύτερο πλήθος πτήσεων.

Ένα e-pass, για όλη τη χώρα

Παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, αναβαθμίζουμε και την ποιότητα μετακινήσεων των πολιτών.

Δώσαμε λύση σε ένα φαινομενικά “μικρό”, αλλά ουσιαστικά σημαντικό θέμα, από αυτά που λέμε της καθημερινότητας. Οι οδηγοί πλέον μπορούν με τον ένα πομποδέκτη, που ήδη διέθεταν, να περνούν από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους. Καινοτομήσαμε, κάνοντας αυτό που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο: Η διαλειτουργικότητα των διοδίων έγινε πραγματικότητα.

 Πετύχαμε συμφωνία με όλους τους παραχωρησιούχους των μεγάλων – κλειστών αυτοκινητοδρόμων (Αττική Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Γέφυρα, Νέα Οδός και Κεντρική Οδός), να μπορούν οι οδηγοί να κινούνται σε όλους, με τον ίδιο πομποδέκτη –οποιασδήποτε εταιρείας. 

Τώρα, επόμενος στόχος είναι η χιλιομετρική χρέωση. Και το πρώτο βήμα έγινε ήδη στην Ολυμπία Οδό. Οι οδηγοί χρεώνονται πλέον μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιούν. Έτσι θα διορθωθεί μία αδικία και λύνεται ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια. Αυτό είναι το κοινωνικά δίκαιο και πλέον αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα. Δίνουμε λύσεις αυτονόητες, που όμως για χρόνια ήταν αδιανόητες.

ΣΔΙΤ για το Δίκτυο Ακατέργαστου Νερού της Αθήνας

Το νερό ήταν, είναι και θα είναι Δημόσιο Κοινωνικό Αγαθό. 

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει την υποχρέωση να παρέχει αδιύλιστο νερό στην ΕΥΔΑΠ μέσω του δικτύου του, προκειμένου εκείνη με τη σειρά της να το επεξεργάζεται και να εξυπηρετεί τους καταναλωτές της. Το Δημόσιο Έργο που προωθούμε αφορά τη διαχείριση, τη λειτουργία και τη συντήρηση του δικτύου που ανήκει στο Δημόσιο και όχι στην ΕΥΔΑΠ. Αφορά δηλαδή το δίκτυο πριν παραλάβει το νερό η ΕΥΔΑΠ. 

Μέχρι σήμερα, τις εργασίες αυτές τις κάνει η ΕΥΔΑΠ και το Ελληνικό Δημόσιο την πληρώνει 26,5 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Η εκτίμηση είναι ότι με τον δρομολογούμενο διαγωνισμό η τιμή αυτή μπορεί να μειωθεί σημαντικά. 

Η εικοσαετής σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΕΥΔΑΠ ολοκληρώθηκε. Μόνο μια διαφανής διαγωνιστική διαδικασία μπορεί να εγγυηθεί ότι για τα επόμενα χρόνια οι εργασίες θα παρέχονται στο καλύτερο δυνατό επίπεδο και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Σήμερα άλλωστε, όλοι συμφωνούν ότι το δίκτυο του νερού χρειάζεται πλέον επεμβάσεις, συντήρηση και αναβάθμιση.

Με το ΣΔΙΤ για το Δημόσιο Έργο Διαχείρισης, Λειτουργίας και Συντήρησης του Δικτύου Ακατέργαστου Νερού της Αθήνας: 

  • Εισάγεται ο υγιής ανταγωνισμός στις υπηρεσίες Διαχείρισης – Λειτουργίας και Συντήρησης του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος Αθήνας, αποσκοπώντας στη μείωση του ετήσιου κόστους λειτουργίας και συντήρησής του. 
  • Προτεραιοποιούνται οι ανάγκες συντήρησης και αναβάθμισης του δικτύου. 
  • Προχωρά η επανακοστολόγηση του διυλισμένου νερού, προς όφελος των καταναλωτών. 
  • Προγραμματίζονται και μελετώνται τα απαραίτητα έργα συντήρησης, με έξοδα και ευθύνες του Ιδιώτη. 
  • Ελέγχουμε τις διαρροές του δικτύου που κοστίζουν χρήματα, διαφυλάττοντας ταυτόχρονα το δημόσιο αγαθό. 
  • Όπως πάντα συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, το ΣΔΙΤ θα ανοίξει νέες θέσεις εργασίας.

Νέο νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια

Το νέο νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια, θεσπίζει ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση, λειτουργία και ανάπτυξή τους. Πολύ πιο φιλελεύθερο, πολύ πιο απλό και πιο γρήγορο από αυτό που προϋπήρχε. 

Πρακτικά, λοιπόν, τι προβλέπει το νομοσχέδιο:

  • Ρυθμίζει εκ νέου τις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων, ώστε να θεσπιστεί ένα ασφαλές και ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο που να ευνοεί την ανάπτυξή τους.
  • Παρέχει τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια, δηλαδή τη χορήγηση «αδείας ίδρυσης» και «αδείας λειτουργίας», είτε από κοινού είτε διακριτά.
  • Παρέχει τη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα.
  • Επιτρέπει τη χορήγηση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να προβούν σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, που όταν τις ολοκληρώσουν θα τους χορηγηθεί «άδεια λειτουργίας».
  • Διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίου, τόσο σε τουριστικούς λιμένες δηλαδή μαρίνες, αγκυροβόλια κ.λπ., όσο και σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, καθώς και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα. 
  • Δίνεται η δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.
  • Και τέλος, συγκροτείται ολιγομελής Επιτροπή Υδατοδρομίων η οποία θα είναι επιφορτισμένη με τις επιθεωρήσεις  τους.